Salget av stasjonære PC-er øker igjen

Nye tall for det norske PC-markedet serverer flere overraskelser.

Finanskrisen og det høye salget av de små og billige netbook-maskinene har skapt uvanlig store endringer i det norske PC-markedet. Salgstall for første kvartal viser ganske dramatiske endringer.

Tallene fra IDC viser at HP stormer frem - HP har nå 38,1 prosent markedsandel, opp fra 31 prosent i fjerde kvartal i fjor. Dermed er HP større enn alle de tre neste leverandørene på listen, selv om man slår sammen deres tall.

Dette er kanskje mest dramatisk for Dell som for ikke mange årene tilbake var størst i det norske PC-markedet. Dette skjer altså til tross for at markedet vokser. Selv midt i en finanskrise

I første kvartal var Acer nummer to med 14,9 prosent markedsandel, Dell tredje størst med 13,1 prosent og så Lenovo med 6,5 prosent andel. På femteplass ligger Asus, takket være netbook-salget.

Også Acer spiser markedsandeler, mens Dell fortsetter å falle i første kvartal.

Acer, som tar andreplass i statistikken har nå en markedsandel på nesten 15 prosent viser samstemte tall fra begge analyseselskapene. Det er opp fra 12,8 prosent samme periode i fjor.

Men det mest overraskende i IDCs tall er tallene for maskintyper. I mange år har trenden vært klar - stasjonære PCer fases ut til fordel for bærbare og salget av de billige netbook-maskinen har gitt dette ytterligere fart.

Men i første kvartal forteller IDC at salget av stasjonære PCer økte med hele 24,5 prosent. Og salget av bærbare, inkludert netbook-maskiner, falt med seks prosent.

    Les også:

Til toppen