Salget av trådløse nett eksploderer

Lave priser og stadig raskere utstyr løfter salget av trådløse nettverk, viser ferske tall fra D-Link.

Norge er et lite land og det er ikke så mye i IT-bransjen som måles av analyseselskaper. Dette gjelder blant annet salget av trådløst nettverksutstyr (WLAN eller 802.11b og g). Men digi.no har fått tall fra D-Link som trolig er ganske nøyaktige.

Tallene viser at salget ryker i været. Mye skyldes nok jungeltrommene – man hører om andre som bruker det til forskjellige oppgaver uten problemer og kjøper selv. Men et kraftig prisfall på det raskere 802.11g-utstyret har utvilsomt også bidratt. Dessuten synes spørsmålene om manglende sikkerhet å ha død hen.

- Salget er mer enn doblet på et år, forteller markedsdirektør i D-Link Norge, Hans Petter Hansen, til digi.no. Vi solgte 4500 basestasjoner i første kvartal i 2003, noe som hadde løftet seg til 11.500 i første kvartal i år.

Disse tallene gjelder bare basestasjoner av forskjellige typer og kombinasjoner. I tillegg kommer mottaker-enhetene til bærebare PCer og annet trådløst utstyr.

D-Link er klar markedsleder på trådløst utstyr i Norge.

- Vi har ikke nøyaktige tall, men ut i fra hva våre forskjellige distributører forteller oss, har vi en markedsandel på rundt 50 prosent, forteller Hansen til digi.no.

Han tror derfor deres tall avspeiler hele markedet på en god måte.

- 11.400 er mye, men i forhold til det totale PC-salget i Norge er det ikke mye og viser hvor stort potensialet er. Vi tror at designet av utstyret blir viktig etter hvert som stadig flere privatpersoner skal handle, tror Hansen.

Til toppen