Salget av ebøker gjennom Norges største distributør, Den norske Bokdatabasen, har vært langt høyere enn det forlagene forventet i 2011. (Bilde: Per Ervland)

– Salget har vært formidabelt

Norske ebøker gjør det langt bedre enn forlagene så for seg.

Salget av ebøker skyter fart i Norge, viser tall digi.no har fått tilgang til. Selskapet bak den utskjelte ebok-tjenesten Bokskya, Den norske Bokdatabasen, viser at det har blitt solgt 20.000 ebøker i 2011. Dette tallet inkluderer ikke gratiseksemplarer, men faktiske kjøp.

Tallene er langt høyere enn det de store forlagene turte å håpe på da de lanserte sine første titler våren 2011.

Den norske Bokbasen driver Digital Distribusjonssentral, som tilrettelegger for elektroniske utgivelser gjennom flere netthandler, for eksempel Norli.no, Bokkilden og Ark.

Dette er altså ikke bøker som er lastet ned via iBookstore, som digi.no rapporterte tall for tirsdag, eller andre kilder. Tallene inkluderer også utgivelsene til de tre største forlagene i Norge: CappelenDamm, Aschehoug og Gyldendal.

Tok av i desember

– Vi har hatt 20.000 salg, bekrefter konstituert adm. direktør i Den norske Bokdatabasen, John Vickery til digi.no. Men de er svært tilbakeholdne med å gi ut tall. Blant annet vil de ikke si noe om hvor mange bøker som ble lastet ned per måned.

Som digi.no kunne melde tirsdag så eksploderte nedlastningen av ebøker gjennom distribusjonsselskapet eBokNorden den siste uken i desember. Da ble det lastet ned mer enn dobbelt så mange bøker som uken før.

    Les også:

– Vi har ikke lyst å si noe ennå, men desember var vår beste måned i 2011, bekrefter Vickery til digi.no. Siden Den norske Bokdatabasen bare er en distributør, og legger alt til rette for at forlagene får utgitt sinetitler i elektronisk format, vil ikke Vickery kommentere ytterligere på tall, men henviser til forlagene.

Etterspørselsvekst

Markedet for e-bøker i Norge har til nå vært nærmest fraværende. De store forlagene presenterte først i april i år sine første titler i elektronisk format, og lanseringen av Bokskya, som er en digital bokhylle der man kan samle sine ebøker uavhengig av hvor man har kjøpt boken eller hvilken enhet man har lastet ned, gjorde at mange rett og slett avskrev norske forlags satsning som en fiasko.

Men utover høsten har etterspørselen tatt seg opp i takt med at flere og flere boklesere har anskaffet seg avlesningsapparat: enten i form av en ebokleser eller nettbrett.

– 2012 blir ebok-året

Kari J. Spjeldnæs, forlagsdirektør litteratur Aschehoug, forteller til digi.no at veksten har vært formidabel. Aschehoug er et av de største forlagene hva angår utgivelser av ebøker og lanserte sin første tittel i april i fjor. Hun bekrefter at det nå er en bevegelse i markedet.

– Vi ser at dette vokser frem som et eget format, og vi tror på en veldig stor vekst, sier Spjeldnæs.

Allerede i løpet av inneværende år tror hun at noen eboktitler vil selge såpass godt at det merkes på bunnlinjen, og at det ikke bare er en desimal når bestselgersalget skal gjøres opp.

– Dette kan skje allerede i 20212. Noe av det mønsteret vi ser avtegne seg er at det som selger godt som papirbøker også selger godt som ebøker. Slik sett tror jeg vi vil se markante utsalg av eboksalget i 2012, sier Spjeldnæs. Aschehoug vil faktisk fra denne uken av publisere alle sine litterære bøker på papir og i elektronisk form, såfremt de har rettigheter til dette.

Fremdeles marginalt

Nå er salget av elektroniske bøker uansett en helt marginal del av boksalget, og det skal enorm vekst til før det blir like viktig som papirboken.

Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal Forlag, sier til digi.no at han ikke tror på en «amazon-vekst» i dette markedet, og viser til den enorme veksten som har vært i det amerikanske ebokmarkedet. Men han tror på en svært kraftig vekst i 2012:

– Løsningene blir bedre og antall titler vil øke. Det var jo ikke før i fjor høst vi kom med nye utgivelser. Fra første mai i år vil det komme relativt nye ebøker som er ute av fastpris-ordningen og som kan rabatteres, og når høsten kommer så vil kundeløsningene bli bedre og folk vil venne seg til at all ny norsk litteratur også kommer som ebok, samtidig som papirboken lanseres. Salget vil øke kraftig, men det er uansett fra lave nivåer.

Buset forteller at de som forlag har investert rundt 5 millioner kroner på ebokløsninger de siste årene, og det vil ta svært lang tid før disse pengene kommer tilbake i form av overskudd.

- At vi som forleggere forsøker å trenere denne utviklingen faller på sin egen urimelighet, sier Buset.

Moms-problem

Mens en papirbok er fritatt moms har Finansdepartementet definert en ebok som en tjeneste, og følgelig momsbelagt. Dette gjør at eboken, alt annet likt vil koste 25 prosent mer.

Nå har en ebok langt færre kostnader knyttet til trykk, lager og distribusjon, men det er allikevel ikke nok til at merkostnaden på grunn av momsen kan spises helt opp.

– De største kostnadene når vi investerer i en ny tittel er ikke trykk, men å jobbe frem boken sammen med forfatteren og tilrettelegge den for leseren. Disse kostnadene er der også for en ebok, sier Spjeldnæs til digi.no.

Men Aschehoug har lagt seg på en linje der nye utgivelser i ebokformatet skal være 25 prosent lavere i pris enn en papirbok, og det inkluderer at forlaget betaler momsen for forbrukeren.

Forlagsbransjen har så lang vært forgjeves i sine forsøk på å få fjernet momsen på ebøker.

Til toppen