FORBRUKERTEKNOLOGI

Salgsboom etter priskutt

RealNetworks musikksalg skyter i været etter at selskapet nylig halverte prisene.

24. aug. 2004 - 10:25

RealNetworks sier det har solgt en millon musikkspor selskapet halverte prisen på musikk i Realplayer Music Store, skriver Wall Street Journal.

For å lokke til seg nye kunder reduserte RealNetworks prisen per spor til 3,50 kroner og hele album for 35 kroner, hvor brukerne kan velge mellom 630 000 spor i nettbutikken. Til sammenligning krever Apple det dobbelt både for enkeltspor og album.

RealNetworks taper store penger på dette tilbudet, men det er et forsøk på å gjøre innhugg i Apples suverene markedsandel, som er estimert til over 70 prosent. Tilbudet startet sist uke, og varer i to uker til.

Ved å selge sporene så billig taper RealNetworks nesten tre kroner per spor. Håpet er at brukerne på sikt skal signere seg for tilbudet "Rhapsody", hvor brukerne for 70 kroner per måned får tilbud om ubegrenset nedlasting av musikk til PC-er (Gjelder ikke portable musikkspillere).

Konkurrenten Apple har en suveren posisjon i nettmusikk-markedet. Apple har hittil solgt over 100 millioner spor til brukere over hele verden, og har en markedsandel på 70 prosent. Apples store fortrinn er at selskapet har knyttet musikksalget til sin egen musikkspiller iPod, som har blitt svært populær.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra