RESULTATERFINANS

Salgskurs 25: Skaff drømmejobben - søkeprosessen

Vi må følge en løsningsorientert salgsstrategi i vår søken etter drømmesalgsjobben. Det viktigste vi kan gjøre er å være proaktiv i søkeprosessen.

Jens Kanden
4. okt. 2002 - 10:47

Det er aldri enkelt å finne en spennende og godt betalt salgsjobb, og i disse dager er det en ekstra utfordring. Derfor skal vi i en artikkelserie se på hva som skal til for å skaffe drømmesalgsjobben.

I første artikkel, "Skaff drømmejobben - søkeprosessen", skal vi se på selve søkeprosessen. I neste artikkel, "Skaff drømmejobben - intervjuet", ser vi nærmere på forberedelser og gjennomføring av intervjuer. I siste artikkel, "Skaff drømmejobben - oppfølging og sluttføring", tar vi for oss prosessen etter førstegangs intervju og til sluttføring.

Før vi i det hele tatt begynner med vår jobbsøken må vi legge en salgsstrategi. Den går simpelthen ut på å se på vår søken etter drømmejobben i salg som et komplisert, løsningsorientert salg. Det innebærer at vi må bruke vår salgskunnskap til det ytterste. Vi står overfor en av vårt livs viktigste salgsjobber, og vi søker en vinn-vinn løsning.

Målet er å finne et selskap og en beslutningstager med en smerte som vi skal avdekke for deretter å skape en løsningsvisjon vinklet til fordel for vårt produkt - som i denne sammenheng er oss selv.

Som i alt salg er det viktig å prospektere. Tradisjonell jobbsøking innebærer å saumfare stillingsannonser i alle tilgjengelige kanaler. Selv om endel av stillingannonsene er flyttet over i digitale medier, representerer dette fortsatt den vanlige, reaktive mertiden å skaffe jobbprospekter på. Fordelen med metoden er at vi står overfor kjøpere som har en innrømmet og akutt smerte de ønsker å tilfredsstille. Ulempen, og den er ikke liten, er at dette blir kringkastet og derfor er konkurransen stor - i disse dager enorm. Det er ikke uvanlig med opp til flere hundre konkurrenter på banen. (Dessuten er det ikke sikkert at de selskapene vi ønsker å jobbe i er på aktiv søken etter selgere gjennom tradisjonelle kanaler akkurat når vi søker jobb.)







DET BEDRIFTS-
KRITISKE SALGET


  • Gjennom en serie artikler i digi.no vil konsulentene i HandsOn sette fokus på en av de viktigste, for ikke å si den viktigste, suksessfaktoren for sunn forretningsdrift: Salg.
  • HandsOn består av d'herrer Petter Løken og Jens Kanden, en duo med lang ledererfaring fra området digitale medier.
  • Dette er den 24. kursartikkelen i serien.

Hele serien:



























Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra