RESULTATERFINANS

Salgskurs 28: Skaff drømmejobben III

I vår søken etter drømmesalgsjobben bruker vi oppfølgingsbrev etter hvert eneste intervju. Hensikten er å fremstå som proffe, skille oss fra konkurrenter, samt dokumentere intervjuers ansettelsesvisjon.

Jens Kanden
25. okt. 2002 - 10:06

I forrige artikkel i vår serie om hvordan vi skaffer oss drømmejobben i salg, tok vi for oss intervjuet. (Se "Skaff drømmejobben - søkeprosessen" og "Skaff drømmejobben - intervjuet" i relaterte saker nedenfor.)

Vi er ferdige med førstegangsintervjuet, og nå må vi følge opp. Helst samme dag og absolutt senest neste dag, sender vi et oppfølgingsbrev til den eller de som har intervjuet oss. Dette er en grunnsten i den løsningsorienterte selgerens fremgangsmåte når hun skaffer seg ny salgsjobb. Igjen må vi huske på at måten vi følger opp reflekterer hvordan vi vil følge opp overfor kunder og prospekter.

I intervjuet - hvis vi har gjort jobben vår - har vi avdekket den største utfordringen som relaterer til salgsstillingen vi er ute etter. Videre har vi fått frem årsakene til utfordringen og eventuelle konsekvenser av ikke å få løst utfordringen. Har vi vært flinke har vi klart å skape en kjøpevisjon (ansettelsesvisjon) hvor intervjuer ser for seg hvordan han eller hun får løst sitt viktigste problem relatert stillingen ved å ansette oss.

Har vi klart å skape en ansettelsesvisjon hos intervjuer i løpet av intervjuet er det naturlig at vi også har "closet" intervjuer på at det er verdt å gå videre i prosessen. Vi har identifsert beslutningsprosessen hos arbeidsgiver og kartlagt hva slags beviser arbeidsgiver søker - så som referanser, attester, resultater fra tidligere jobber, tester og så videre.

(For en mer detaljert gjennomgang av de forskjellige prosessene i et salgsmøte - som i det store og det hele kan overføres til en intervjusituasjon for selgere - se "Møtet - et viktig salgsverktøy" under relaterte saker nedenfor.)

I oppfølgingbrevet oppsummerer vi det vi har avdekket og skapt i løpet av intervjuet. Hensikten er at vi skal fremstå som proffe og skille oss ut fra andre søkere. Et oppfølgingsbrev er et mye mer målrettet verktøy enn søknaden og CV-en vår; vi sitter jo med mye bedre informasjon.


DET BEDRIFTS-
KRITISKE SALGET


  • Gjennom en serie artikler i digi.no vil konsulentene i HandsOn sette fokus på en av de viktigste, for ikke å si den viktigste, suksessfaktoren for sunn forretningsdrift: Salg.
  • HandsOn består av d'herrer Petter Løken og Jens Kanden, en duo med lang ledererfaring fra området digitale medier.
  • Dette er den 28. kursartikkelen i serien.

Hele serien:













Hele kursserien:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra