RESULTATERFINANS

Salgskurs 5: Panikk som kjøpesignal

Kan man lære å "lese" en potensiell kunde? Hvordan kan vi som selgere registrere angst hos kunden, og når er denne "panikken" et kjøpesignal? Her er femte avsnitt i digi.nos salgskurs.

Jens Kanden
19. apr. 2002 - 06:59

Som selgere må vi hele tiden være samkjørte
med våre prospektive kunder. Vi må kjenne til
kjøpsyklusen, og vi må forstå kjøpers skiftende
bekymringer i de forskjellige fasene av syklusen.

Kun ved å beherske dette, innser vi at angst
hos kjøper er et kjøpesignal, og vi unngår å
rote bort ordre ved å feiltolke kunden.

I forrige artikkel, Salgskurs 4: Prospektér
fra styrke
, snakket vi om det essensielle
i å prospektere hver dag dersom vi ønsker
å lykkes som selgere.

Vi så på viktigheten av å være bevisst våre egen
motivasjonsmessige rytme, og vi diskuterte bruken
av relevante referansehistorier for å skape
nysgjerrighet hos kjøper. Helt til slutt gikk vi
gjennom bruken av telefonmanus for å bedre
treffsikkerheten ved førstegangssamtaler, og vi
dokumenterte en prosedyre for vellykket prospektering.



DET BEDRIFTS-
KRITISKE SALGET


  • Gjennom en serie artikler i digi.no vil konsulentene i HandsOn sette fokus på en av de viktigste, for ikke å si den viktigste, suksessfaktoren for sunn forretningsdrift: Salg.
  • HandsOn består av d'herrer Petter Løken, Jens Kanden og Peer Olav Østli, en trio med lang ledererfaring fra området digitale medier.
  • Dette er den femte kursartikkelen i serien.

Hele serien:

kjøpsyklusen

Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess

opptatt av kostnadenstørrelsesordenjøss, det var dyrt



finne en løsning som matcher kjøpsvisjonen

Er det skjulte feil, hvordan er naboene, kommer vi til å trives, vil rentene stige, har eiendomsmarkedet nådd toppen slik at huset vil synke i verdi
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA





Det verste en selger kan gjøre overfor en kjøper som er i siste fase av kjøpsyklusen og full av angst, er å legge press på ham. Kjøper trenger støtte og beroligelse, på et emosjonelt plan, ikke selgende svar eller forsøk på å overkomme kjøpers eventuelle motforestillinger.





Kjøper har angst/panikk fordi han har tenkt til å kjøpe.

ikke
større

alternativ balternativ avi





det verste en selger kan gjøre er å pushe kjøper

Det nest verste en selger kan gjøre i denne fasen er å rabattere




La meg derfor postulere følgende: Som selgere skal vi ikke uoppfordret tilby rabatt!







Kjøpsyklusen fra kundens ståsted

1. Behovdefinisjon






2. Evaluering av alternativer





3. Handling og risikovurdering






Kjøpsyklusen fra selgers ståsted med henvisning til hva han bør gjøre i hver fase:

1) Definére behov og kjøpeprosess


2) Evaluére alternativer


3) Sluttføre handelen




Alle artiklene i serien:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.