Salgsnett slukes

Det Tromsø-baserte selskapet Salgsnett fusjoneres med de to Oslo-selskapene Fiber Online Bureau AS og LogOn AS. Den geografiske avstanden betyr lite, skal man tro selskapene. Julebordet skal endog holdes i Nordens Paris.

Når de tre selskapene Fiber AS, LogOn AS og Salgsnett AS nå fusjonerer, er det etter samtykke fra generalforsamlingene i de respektive selskapene. Det nye selskapet skal hete Fiber AS, og er eid 60 prosent av NetHouse AS og 40 prosent av Venture Partners.

Administrerende direktør blir Lars Grini, som er tidligere daglig leder i Fiber.

- Fusjonen gjennomfører vi hovedsakelig fordi Salgsnett har utviklet endel produkter som passer inn i vår portefølje, og det vil styrke vår del av e-handel. Samtidig trenger Salgsnett en salgsavdeling. Jeg tror det har vært vanskelig å få rekruttert en skikkelig markedsavdeling i Tromsø, men den faglige kompetansen der oppe er bra, understreker Grini.

Det opprinnelige Fiber har i hovedsak fokusert på design og databaseløsninger.

- Vi ønsker å få et skikkelig handelssystem som er konkurransedyktig, og det føler vi at vi nå har fått. Salgsnett hadde også publishingløsning som er veldig bra.

- Hva tjener Salgsnett på dette?

- De får kunder, ved at Fiber kan tilby tilgang til en bred kundebase. Det er Fiber som er overtakende part i denne fusjonen. Etter at Salgsnett gjorde en rettet emisjon på 2,5 millioner kroner, fikk de styrket likviditeten og egenkapitalen. Vi hadde flere kunder, og slik sett hadde vi en større omsetning, mens de sitter på endel gode produkter, sier Grini. Han avviser bestemt at det i bakhodet lurer planer om å flytte selskapet til Oslo.

- Det det har vi ingen planer om. Dette blir Fiber avdeling Nord, som en kuriositet kan jeg nevne at nå drar hele Oslo-kontoret til Tromsø neste helg for å ha julebord der oppe, forteller Grini.

LogOn er et lite selskap med to ansatte. Hovedproduktet her er publiseringskonseptet som blant annet brukes av Norli bokhandel og Oracle. Den forventede omsetning for nye Fiber oppgir Grini å være rundt åtte millioner kroner i inneværende år og rundt 15 millioner neste år.

Salgsnett ble startet opp sommeren 1996.

- Det egentlige konseptet i Salgsnett var at de selskaper som lå på markedsplassen til Salgsnett betalte for felles annonsering for å skape trafikk til Salgsnett. Vi annonserte primært med logoene til de enkelte nettbutikker. Derfor brukte vi endel penger på å opparbeide markedsplassen som merkevare. Av kundene våre er Telehuset den største, sier Ingar Østby, tidligere styreformann i Salgsnett, som jobber i Venture Partners AS.

- For Salgsnett er det viktigste salg av handelsløsninger. I fusjonen ligger at vi får mer nærhet til kunden og mulighet for å ha prosjektledelse i Oslo, mens produksjonsbiten er i Tromsø. Faktisk er det lettere tilgang til programmeringsressurser i Tromsø, sier Østby til digi.no.

I pressemeldingen hvor fusjonen blir offentliggjort, heter det at Salgsnett har ti ansatte og etter fusjonen skal seks personer jobbe i Tromsø i det nye selskapet. Men ifølge Østby stemer ikke dette tallet..

- Salgsnett har åtte ansatte, de personer som forsvinner er personer knyttet til administrasjon og marked, sier Østby.

Tromsø-selskapet går ennå ikke i pluss, noe Østby sier henger sammen med at Salgsnett har vært en utviklingsbedrift. Østby skal også sitte i styret i nye Fiber som representant for Venture Partners.

Til toppen