Salon søker partnere i Europa

Salon, magasinet som er kåret til beste nettsted av Time og Advertising Age, er på utkikk etter partnere som kan lage europeiske versjoner av nettmagasinet.

På to år har Salon vokst fra 50.000 til 5,2 millioner sideoppslag i måneden. Samtidig har antallet ansatte vokst fra 4 til 40. Selskapet vil gå med overskudd for første gang neste år, i Salons tredje driftsår.

Ved siden av den opprinnelige seksjonen om litteratur, er magasinet nå utvidet med en nyhetsseksjon kalt News Reel, mediebransjens Media Cirkus, en morskapsseksjon med det provoserende navnet Mothers Who Think, en reiselivsseksjon, en teknologiseksjon og en musikkseksjon.

Den gjennomsnittlige leseren bruker 35 minutter ved hvert besøk hos Salon, og målet er å bli den fremste nyhetsavisen på Internett.

En avtale om å lage en japansk utgave av magasinet er allerede i havn, og nå fisker administrerende direktør David Talbot etter mulige partnere i Europa. Til digi.no sier han at det ikke nødvendigvis er de største mediekonsernene som står øverst på listen over mulige partnere.

- Salon har vist at en liten gruppe med en redaksjonell visjon kan konkurrere med de store. Faktisk er det slik at det i dag er de store gigantene som kommer til oss for å få gode råd.

Ved siden av nettpubliseringen, blir magasinets artikler trykket av mer enn 35 aviser over hele verden, og Salon jobber nå med en trykk-på-bestilling modell som skal gjøre en papirutgave av magasinet tilgjengelig for de som ønsker det.

Til toppen