Samarbeid mellom Lotus og Xerox

Lotus og Xerox har inngått et samarbeid om en integrasjon mellom Lotus Domino og dokumentsystemene til Xerox, som et første skritt mot å lukke gapet mellom papir og data. Samarbeidet er foreløpig begrenset til USA.

- Utgangspunktet er et meget vellykket samarbeid mellom Xerox og IBM/Lotus i Japan, sier produktsjef Jorulf Beitland i Lotus Norge. - Det er for tidlig å si hvilke følger dette vil få for Norge.

Prosjektet kan betraktes som et ledd i virksomheten rundt Salutation Consortium der IBM og Xerox er to av 30 medlemmer, sammen med blant andre Adobe, Canon, Cisco, Eastman Kodak, Fujitsu, Hewlett-Packard, Hitachi, Oki Data, Ricoh, Sanyo, Seiko Epson, Sharp, Sun og Toshiba. Formålet med dette konsortiet er å utvikle teknologi som kan la faksmaskiner, kopimaskiner, skrivere og andre innretninger kommunisere med hverandre og med PC-er gjennom et nettverk. Samarbeidet mellom IBM og Xerox i Japan har allerede gitt flere produkter som presenteres på nettstedet til Salutation Consortium.

Det er fortsatt langt fra disse produktene til scenariene som konsortiet forespeiler, for eksempel at en prosjektør selv henter presentasjoner og dokumenter over nettverket, at du kan bruke en telefon til å få lest opp utestående e-post-meldinger, at en faksmaskin kan sende dokumentet til en e-post-adresse i stedet for en annen faksmaskin dersom det synes hensiktsmessig osv.

Idéen med samarbeidet mellom Lotus - en heleiet datter til IBM - og Xerox i USA er at dokumenter skal kunne skannes av en Xerox flerfunksjonsmaskin og konverteres der til et digitalt dokument i Notes og slik fordeles til brukergrupper over et nettverk. Samarbeidet skjer samtidig som det pågår en intens konkurranse mellom IBM og Xerox innen avanserte skrivere og flerfunksjonsmaskiner til kontorbruk.

Xerox-ledelsen sier til Wall Street Journal at avtalen med Lotus ikke vil hindre Xerox fra å samarbeide med andre programvarehus, for eksempel Microsoft.

Xerox og IBM vil satse på felles markedsføring av behovet for integrert dokumentbehandling allerede i høst, i påvente av konkrete produkter en gang i 1999. Markedsføringen skal få vanlige kontorbrukere til å velge Xerox og IBM framfor konkurrerende produkter fra Ricoh og Canon.

Til toppen