BEDRIFTSTEKNOLOGI

Samarbeid om VRML på nett?

En uventet allianse mellom nettleserrivalene Microsoft og Netscape kan føre til en standardisering av 3D-grafikk på Internett, kjent som virtual reality markup language, VRML.

Liv Torild Mytting
28. juli 1997 - 16:51

Ifølge ZDNN vil Microsoft Corp. og Netscape Communications Corp. annonsere standardiseringssamarbeidet på en pressekonferanse holdt av VRML-Consortium på SIGGRAPH 97-messen tidlig i august.

Til nå har konkurrerende ikke-standardiserte 3D-klienter på Internett fungert slik at hver VRML-nettleser bare kunne lese innhold produsert med produkter fra det samme firma. Dette har ført til en veldig forsinket utviklingen av 3D-verdener og 3D-innhold på Internett.

- Inkompabilitet har vært et stort hinder for VRML-innhold, sier Mark Hardie, analytiker ved Forrester Research til ZDNN.

- Så sent som for seks måneder siden måtte hvert VRML-verktøy ha sin egen nettleser hvor man bare får sett enkelte 3D-sider.

På samme pressekonferanse vil Microsoft annonsere at de vil integrere InterVista Softwares WorldView VRML-klient i den endelige versjonen av Internet Explorer 4.0. Microsoft har vært pådrivere både for utbredelse av og standardisering av VRML. I mai kjøpte de Dimension X som bl.a. lager en javabasert VRML-nettleser, og nå investerer de i InterVisa.

- WorldView følger VRML-standarden, sier Marisa Shumway i InterVisa.

- Innholdsutviklerne har alltid ønsket seg en allestedsnærverende nettleser for VRML, og det er det vi vil gi dem nå, sier hun.

Netscape har allerede bestemt seg for å bruke Silicon Graphics Cosmo nettleser. Ifølge Hardie i Forrester Research stemmer både InterVisas WorldView og SGIs Cosmo overens med den siste VRML-standarden.

VRML-industriens avgjørelse kommer i rett tid. Mange firmaer har utviklet sine egne nettlesere og sitt eget innhold som ikke kan sees med andre firmaers nettlesere.

- Mange VRML-firmaer har kjørt i grøfta fordi det ikke har vært noen enhetlig standard, sier Hardie.

Oz Interactive er ett av firmaene som fortsatt klarer seg i VRML-industrien, og selksapet ser frem til en standard 3D Internett-protokoll.

- VRML er hverken den beste eller sterkeste måten å gjøre 3D på, likevel er de fleste enige om VRML, sier Andrew DeVries.

- VRML overlever på Internett fordi teknologien er båndbreddevennlig, avslutter han.legger han til.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.