Samarbeidspartnere var konkurrenter

Per Einar Dybvik, tidligere daglig leder i Neo Interaktiv, sier at samarbeidet mellom trønderne i ForumNett og Neo Interaktiv strandet på at de var konkurrenter. Planene var blant annet å få opp en regional SOL-portal for Midt-Norge.

Per Einar Dybvik, nå ansatt i nyfusjonerte Icon Medialab som blant annet Neo Interaktiv er en del av, vil gjerne justere bildet som trønderbyrået Extend (tidligere ForumNett) ga til digi.no i går.

Styreformann Kjell H. Husby i Extend opplyste at det aldri ble noe ut av samarbeidet verken med SOL-eide Neo Interaktiv eller SOL om en regional portal for Midt-Norge. I stedet gikk trønderne selv videre med planene om en næringslivportal for regionen (se egen sak i høyre margen eller under artikkelen).

I august 1997 var Per Einar Dybvik daglig leder for SOL-eide Neo Interaktiv og inngikk en intensjonsavtale med trondheimsselskapet ForumNett (nå Extend) som den gang ble betegnet som ambisiøs. Det var snakk om både nasjonale og internasjonale ambisjoner tuftet på ressurser blant annet på IT-miljøet i Trondheim.

Ifølge Dybvik skal foranledningen for kontakten med Neo ha vært samtaler mellom ForumNett og SOL om en regional portal for Midt-Norge. Et samarbeid mellom de to internettbyråene skulle gi synergieffekter i ulike regioner. Men slik gikk det altså ikke.

- Intensjonsavtalen ble undertegnet i august 1997 med mål om å underskrive en endelig avtale i desember samme år. Det ble aldri noe av. Det viste seg at ForumNett mest besto av webkonsulenter. Dermed ble de mer konkurrenter enn samarbeidspartnere med oss, sier Dybvik til digi.no.

I 1997 hadde Extend allerede en database med informasjon om alle trønderske bedrifter i området. Etter hvert har de videreutviklet et eget websted som ble lansert tidligere i år som skal fungere som en møteplass på nett for næringslivet i Trønderlag.

Det heter SmartNett og består både av en åpen og en lukket løsning for medlemmer. Men ferden fram mot denne lanseringen ble verken Neo eller SOL med på.

- De klarte ikke å generere noe business for oss. Og vi fikk lite utbytte av deres kompetanse så lenge de ble ansett som konkurrenter på området, sier Dybvik.

Til toppen