Samler produkter i NT-suite

IBM ønsker å gjøre installasjonen av sine produkter enklere. Derfor har selskapet integrert endel av sine produkter inn i pakkeløsninger. Suitene for Windows NT er først ute.

IBM skal i 2. kvartal i år lansere tre programsuiter, og er henholdsvis beregnet for små, mellomstore og store bedrifter.

Bartholdi, som er den enkleste pakken, vil blant annet bestå av Domino Intranet Starter Pack, DB2 for Domino, Fax Server og maler for skreddersying av applikasjoner og installasjonsverktøy.

Rodin er beregnet for noe større bedrifter og vil inkludere Lotus Domino, DB2 Universal Database for Workgroup, eNetwork Communications Server for å utnytte Internett og e-business, ADSTAR Distributed Storage Manager (ADSM) for lagringskontroll og Tivolis Application Management Specification (AMS) for spesifisering av kontrollinformasjon om applikasjoner. I tillegge kommer selvsagt installasjonsverktøyet.

Emerald er den mest omfattende programpakken. Denne er en ren utvidelse av Rodin, og inkluderer i tillegg til produktene som finnes i Rodin, også kommunikasjonskomponentene DB2 Connect og MQSeries.

Alle pakkene vil komme i norske utgaver.

Det er altså ingen nye produkter i suitene. Hva er da fordelen med disse?

Anders Hauglie-Hansen (bildet), IBMs europeiske sjef for NT- og Unix-programvare, svarer:

- Både installasjonen og brukerstøtte blir enklere når applikasjonene er samlet. I tillegg blir prisen lavere.

Hauglie-Hansen sier at installasjonen av Emerald ikke skal ta mer enn én time. Han vil ikke si noe mer om prisene annet enn at de vil bli konkurransedyktige, og til dels aggressive.

- Hvorfor har IBM begynt å levere programvare til Microsofts Windows NT, som er en direkte konkurrent til IBMs egne operativsystemer?

- Vi markedsfører med dette ikke NT som plattform, men vår kapabilitet på NT-applikasjoner, sier Haugli-Hansen.

- Men det er klart, det er markedet for Windows NT som er i sterkest vekst for tiden, og vi vil gjerne være en stor aktør også her.

Bjørn Roksvold, IBM programvaresjef i Norge, forteller at en undersøkelse IDC har gjort, viser at Skandinavia har en høyere NT-tetthet enn resten av Europa. Ifølge undersøkelsen er det Internett- og intranettsatsningen som er den drivende årsaken til dette.

- Vi har vokst mye på NT-produkter den senere tiden. For ett år siden var det nesten ukjent at IBM hadde slike produkter, sier Haugli-Hansen.

Store bedrifter som Posten, DnB, Gjensidige og Hydro bruker NT-systemer fra IBM.

IBM har nå over 100 NT-produkter og har som mål å bli størst den største programvareleverandøren på NT.

Haugli-Hansen understreker samtidig betydningen av at alle applikasjonene i suitene også finnes på IBMs andre plattformer.
- Dette er viktig hvis NT ikke skalérer tilstrekkelig, slik at man må oppgradere til et annet system. Da kan man bare ta en backup av sine data, og pakke dem ut igjen på det nye systemet. Alt virker like fint, sier han.

Til toppen