Samler seg mot uønsket SMS-reklame

Mobilaktører er i harnisk etter useriøs SMS-reklame som ble sendt ut midt på natten.

Tidligere denne uken ble mange vekket av en SMS som kom sent på natten/tidlig på morgenen. Meldingene ble sendt ut mellom 03:00 og 06:00 natt til onsdag 19. november.

Nå samler bransjen seg for å ta avstand mot denne form for å ta avstand i en felles erklæring. Mange av de ble selv vekket midt på natten av denne uønskede SMS-reklamen.

- Annonseringen tyder på et brudd på markedsføringsloven §2b. Vi kommer til å forfølge denne saken og iverksette nødvendige reaksjoner mot aktøren, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet. i en pressemelding.

Markedsføringsloven §2b samt bransjens egne normer for direktekommunikasjon på mobil, krever at det hentes inn forhåndssamtykke, og at det kan dokumenteres.

Geir Sand Nilsen, leder for mobil-nettverket til Norsk Direkte Markedsførings Forening (NORDMA) mener saken er trist og viser en mangel på kunnskap fra annonsøren.

- Mobilen er en personlig kanal. For å skape effekt, må man kommunisere på forbrukernes vilkår. Uønsket direktereklame til mobil fører kun til negativ innvirkning på merkevaren og lav direkterespons, sier Nilsen.

Nå inviterer han og NORDMA til et åpent møte om direktereklame på mobilen 11. desember, for å diskutere hvordan lignende hendelser kan unngås i fremtiden, slik at mobilen som direktekanal kan beskyttes fra å bli et ødelagt medie.

- Vi ser at mobilen er blitt en meget viktig del av forbrukeres hverdag og ønsker å legge til rette for at samtlige i bransjen skal være bevisste sitt ansvar med å overholde gjeldende retningslinjer, sier Geir Sand Nilsen.

Til toppen