Adobe Online Marketing Suite skal samle all relevant data for markedsføring på nett, og presentere på en måte som skal gi innsikt i den løpende utviklingen. «CMO» står her for «chief marketing officer».

Samlet verktøy for markedsføring på nett

Plattform og funksjoner i Omniture-baserte Adobe Online Marketing Suite er kraftig utvidet.

I september 2009 la Adobe et nytt satsingsområde til sin virksomhet ved å kjøpe Omniture, en spesialist på måling, analyse og optimalisering av markedsføring på nett, for 1,8 milliarder dollar.

Adobe la Omniture-teknologien til grunn for blant annet en serie applikasjoner kalt Online Marketing Suite.

Poenget med denne suiten er vist i skjemaet øverst i denne artikkelen: Samle data fra interne systemer og fra virksomhet på nett, og framstille det i form av «dashbord» for bedriftens markedsavdeling. Den omfatter verktøy som gir støtte gjennom hele prosessen med markedsføring i digitale medier.

Adobe har selv store forhåpninger til denne suiten. Selskapets nordiske sjef Johan Salenstedt sier han ser for seg at Online Marketing Suite kan få samme posisjon blant digitale markedsfører som Creative Suite har blant dem som publiserer, fotograferer og tegner.

Et annet poeng er at Online Marketing Suite kan bidra til å gi markedsførere et mer sannferdig bilde av hva nettet duger til som kanal for reklame og kampanjer. Salenstedt forklarer at det i dag er et kunnskapsgap som favoriserer de tradisjonelle markedskanalene.

Verktøyene i suiten skal tilby innsikt langt utover det man får ved å merke seg antall klikk, antall besøkende, antall avbrutte kjøp og antall gjennomførte kjøp. De merker seg besøkernes adferd, og bruker historikk til automatisk å tilpasse innhold og tilbud for å skape det Salenstedt kaller «en mer personlig og relevant opplevelse». Man kan for eksempel anbefale en bestemt vare eller tjeneste, eller vise en egnet annonse.

Suiten gjør det mulig å håndtere og måle kampanjer i flere kanaler parallelt, og til å hente inn data fra kassesystem, lager, callsenter, sosiale medier med mer.

Suitens teknologiplattform ble kraftig fornyet i mars.

Denne «neste generasjons plattform» skal bidra til å gi økt innsikt i kanaler som sosiale tjenester og mobil, samt i bruken av video. Adobe sier plattformen vil kunne utvides etter hvert som nettet utvikler seg med nye muligheter innen markedsføring. Et annet løfte er kraftig økt ytelse, med prosessering også av komplekse rapporter ned mot tilnærmet sanntid.

Den nye plattformen legger også opp til muligheten for å bruke verktøyene på mobile enheter som Apple iPad. Adobe lover at eksisterende kunder vil bli overført til den nye plattformen – verktøyene tilbys som nettjenester – og at kunder som tegner seg i andre kvartal vil kunne velge den nye plattformen.

19. mai kunngjorde Adobe to nyheter rundt suiten: En «Tag Manager» som håndterer alt rundt plassering og analyse av tagger på nettsider, og betalanseringen av applikasjonen SocialAnalytics som brukes til å overvåke og samle informasjon fra alle typer sosiale nettverk og åpne diskusjonsfora.

Til toppen