Samordnet IT-system uten milliardbudsjett

USAs marine hadde en IT-utfordring tilsvarende det norske Forsvarets, men løste den langt rimeligere.

Store IT-prosjekter står overfor et vanskelig valg i disse dager. For med mer moderne og bedre integrasjonsteknologi finnes det alternativer til å kaste alt du har og å kjøpe et helt nytt system.

Valget står mellom å integrere og skjøte på eksisterende systemer eller kaste alt og starte på nytt. Det norske forsvaret har valgt det siste når man skulle samle IT-systemene de forskjellige forsvarsgrenene satt på. Det såkalte Prosjekt Golf vil resultere i et SAP-system som nettopp skal forhindre den type budsjettsprekker som nå er avslørt i Forsvaret.

Prosjekt Golf vil ende på en prislapp på rundt to milliarder kroner og enkelte hevder at det peker mot overskridelser.

Det er flere forskjeller på prosjektene, men analyseselskapet Gartner peker på et prosjekt som kan minne om Golf, men som ble løst raskere og på en ekstremt billig måte.

Den amerikanske marinen skulle samle sine kontrakts- og innkjøpssystemer til et felles system. Målene var de samme som i Norge, bedre og billigere kontroll gjennom en samling av systemer som stod alene. I likhet med det norske forsvaret eide man en rekke nye, moderne delsystemer, men den amerikanske marine valgte å beholde disse.

Prosjektene har flere likhetstrekk. Den amerikanske marinen styrer et forbruk på rundt 38 milliarder kroner i året med sine systemer og det har 2000 brukere.

Systemene som skulle moderniseres styrte innkjøp, kontrakter, eiendom, drift, personell og mye annet for en stor del av den amerikanske marinen. I størrelse, oppgaver og kompleksitet kan det trolig sammenlignes med hele det norske forsvaret.

Den amerikanske marinen la om til en tjenesteorientert arkitektur - "service oriented architecture", forkortet SOA, og laget et blandet, lagdelt IT-system med AppsCreate-programvare fra LogicalApps som integrasjonssystem. I tillegg tok man i bruk Oracles forretningssystemer på toppen. Systemet samler data fra delsystemene hver natt, men skal oppdateres til å kjøre i sanntid, forklarer Gartner.

"Med en sammensatt applikasjon og bruk av SOA har NAVFAC gjennomført dramatiske endringer på seks måneder for under en million dollar", skriver Gartner i sin analyse av systemet.

"På linje med våre funn i mange andre organisasjoner, viser systemet at smart gjenbruk av systemer som byggeblokker gir mer for færre penger på kortere tid enn et dramatisk totalbytte til nytt ERP-system," konkluderer Gartner.

Til toppen