Samsung er mer verdt enn Sony

Noen tiår etter opprettelsen som joint venture med Sony, feirer Samsung at dets markedsverdi er større enn Sonys.

Mens Koreas elektronikkindustri rystes av utviklingen i Hynix-Micron-saken, der styret i det koreanske selskapet avviste en intensjonsavtale om salg av minnebrikkeproduksjonen, mens Hynix-ledelsen prøver å stagge flommen av kompetente medarbeidere - 1000 hittil, av til sammen 15.000 - som rømmer det stadig mer usikre selskapet, og mens det ennå en stund er sant at brikkeproduksjonen bidrar til mer enn ti prosent av Koreas samlede eksport, prøver en artikkel i Korea Times å bidra til å peke på livets lyse sider.

Det trekkes særlig fram at 1. april i år, var markedsverdien til Samsung 46,46 milliarder dollar, mens Sony hadde en markedsverdi på 46,24 milliarder dollar. Det var første gang Samsung var mer verdt enn Sony, selv om det koreanske konsernets årsresultat i fjor var større enn de ti sterkeste japanske konkurrentene til sammen, inkludert Sony, Matsushita og Toshiba.

Innen telekom, er koreanerne også sterkere enn japanerne: SK Telecom tjeneste mer enn de tre sterkeste japanske mobilselskapene til sammen, med NTT DoCoMo i spissen.

Samsung fører sine aner tilbake til slutten av 1960-tallet, da selskapet ble født som joint venture der Sony var den japanske foreldren.

Til toppen