ANALYSER

Samsung rett til værs

Knuser konkurrentene på salg av smartmobiler.

Samsung Galaxy S III skal ha bidratt sterkt til Samsungs salgsøkning i Europa i andre kvartal.
Samsung Galaxy S III skal ha bidratt sterkt til Samsungs salgsøkning i Europa i andre kvartal. Bilde: SeongJoon Cho/Bloomberg/Getty Images/All Over Press
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. sep. 2012 - 13:45

IDC kom i går med en rapport om det europeiske mobilmarkedet i andre kvartal i år. Rapporten inkluderer også egne tall for smartmobilmarkedet.

Tallene viser at Samsung det siste året har vokst fra å være jevnstore med Apple i smartmobilmarkedet, til å ha blitt mer enn dobbelt så store. Salgsveksten har vært på 148 prosent, mens Apples salg ikke har vokst med mer enn 13 prosent fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år.

Samsungs lansering av Galaxy S III helt i slutte av mai skal ifølge IDC bidratt sterkt til Samsungs salgstall.

Lanseringen av neste iPhone-modell kan ifølge IDC ha bidratt til at salget av Apples smartmobiler har bremset noe opp. Men situasjonen var nøyaktig den samme i andre kvaral i fjor, før Apple lanserte iPhone 4S. Dessuten er det ikke bare Apples salgstall som påvirkes av at kundene venter på kommende produktlanseringer.

Salget av Nokia smartmobiler i Europa har blitt redusert med 13 prosent i perioden, til tross for at det var i løpet av denne perioden at selskapet første Windows Phone-baserte Lumia-modeller kom på markedet. Men ifølge IDC solgte Nokia for første gang flere Windows Phone-mobiler enn Symbian-mobiler i Europa i andre kvartal.

 <i>Bilde: IDC</i>
Bilde: IDC

I tillegg til Samsung og Apple, er det bare Sony/Sony Ericsson som øker smartmobilsalget mellom andre kvartal i 2011 og andre kvartal i 2012. Dette til tross for at det totale markedet salget av smartmobiler i Europa vokste med 26 prosent i perioden. Men med 25 prosent vekst greide heller ikke Sony/Sony Ericsson å holde tritt med markedsveksten. Det er modellene Sony Xperia S og Xperia U som skal ha bidratt mest til salgsveksten til Sony/Sony Ericsson.

RIM er med sine BlackBerry-systemer nesten like store som Nokia og Sony/Sony Ericsson i Europa, til tross for at salget har blitt redusert med 37 prosent det siste året. Salget på 1,9 millioner enheter er det laveste siden fjerde kvartal i 2009, ifølge IDC.

Selskaper som HTC, LG og Motorola, samt den økende mengden av kinesiske leverandører av smartmobiler, er alle for små til å komme med på topp fem på listen.

65,1 prosent av mobiltelefonene som ble solgt i Europa i andre kvartal i år var smartmobiler. For et år siden var andelen 50,1 prosent.

Tabellen nedenfor viser tall for hele mobilmarkedet, inkludert smartmobiler. Det totale salget av mobiltelefoner har faktisk gått noe ned – med 1,9 prosent – det siste året.

 <i>Bilde: IDC</i>
Bilde: IDC

Rangeringen av selskapene på de øverste fem plassene er likevel den samme, bortsett fra at Nokia og Apple har byttet plass. Apple (og RIM) tilbyr bare smartmobiler, mens de øvrige også tilbyr enklere mobiler.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.