Samsung spiser raskt fra Nokia

Tall fra mobil-og elektronikkprodusenten Samsung viser hvordan Nokia mister markedsandeler.

Mobil-og elektronikkprodusenten Samsung økte salget av mobiltelefoner med hele 52 prosent fra i fjor. Selskapet solgte 20,1 millioner mobiltelefoner i første kvartal i år mot 13,2 millioner i samme periode i fjor, skriver Wall Street Journal.

Dette gjør Samsung til den tredje største mobiltelefon-produsenten etter Nokia og Motorola.

Den kraftige salgsveksten i Samsung står i kontrast til meldingen fra Nokia-sjef Jorma Ollila nylig. Mens Samsung leverer knallvekst, sa Nokia-sjefen at han venter en salgsvekst på moderate 3-7 prosent.

En viktig årsak til Samsungs vekst er at Sør-Korea og Asia har et stort marked for high-end telefoner, og at brukerne har tatt i bruk slike telefoner raskere enn i Vesten.

Samsungs nyeste mobiltelefon kan lagre hele 120 minutter med levende bilder. Det har sammenheng med at Samsung er verdens største minnebrikkeprodusent. Telefonen har også innebygd kamera med en oppløsning på over en megapixel. I år planlegger selskapet å lansere kameratelefoner med en oppløsning på to og tre megapixler.

    Les også:

Analytikere sier at nøkkelen til Samsungs suksess er selskapets evne til å påvirke

konsumentenes behov og smak ved å stadig lansere nye funksjoner og design.

Selskapet, som også produserer flat-skjermer, plasma-TVer og utstyr for hjemmenettverk, sa at det totale salget var opp 50 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Selskapet fikk netto inntekter på 2,7 milliarder dollar.

Til toppen