SanDisk utfordrer Apple iPod på pris

Apples hovedkonkurrent innen MP3-spillere ventes i dag å lansere en ny spiller med lav pris og mye minne.

Slaget om MP3-spillermarkedet er på ingen måte ikke over. Selv om Apple har et solid grep på dette markedet, forsøker konkurrentene seg stadig med nye produkter.

Nå skriver Wall Street Journal at SanDisk, som er Apple hovedkonkurrent innen det amerikanske markedet for digitale musikkspillere, vil annonsere produktforbedringer og priskutt senere i dag. Hensikten er å dra noe av oppmerksomheten vekk fra Apples iPod-produkter.

Ifølge WSJ, planlegger SanDisk blant annet å lansere MP3-spilleren Sansa e280 til 250 dollar. Den flashminnebaserte spilleren skal ha en lagringskapasitet på 8 GB, dobbelt så mye som iPod Nano-modellen med samme pris, som ifølge WSJ er Apples bestselger blant iPod-produktene.

I tillegg planlegger SanDisk å kutte prisene på andre musikkspillere med nærmere 30 prosent. Dessuten planlegges en ny spiller med en prislapp på under 100 dollar, men WSJ oppgir ingen detaljer om denne.

Selv om SanDisk er nest størst på det amerikanske MP3-spiller markedet, er andel liten i forhold til Apples. I andre kvartal hadde Apple en markedsandel på 75,6 prosent, mens SanDisk hadde en andel på 9,7 prosent. Dette var likevel mer enn tre ganger så høy andel som selskapet hadde ett år tidligere, ifølge tall fra NPD Group. SanDisk har levert MP3-spillere basert på selskapets eget flashminne i omtrent to år.

- SanDisk har en fordel i forhold til konkurrentene. Som flashminneprodusent har selskapet mulighet til å selge sine MP3-spillerprodukter billigere enn andre, sier Ross Rubin, analytiker i NPD Group, til WSJ.

Men selv om både SanDisk og andre leverer MP3-spillere som på papiret er iPod teknisk overlegne, foretrekker fortsatt de fleste Apples produkter. Mye tyder på at kundene er mer opptatt av brukervennlighet, utseende, tilleggsutstyr og integrasjon med iTunes Music Store enn av å få mest mulig ytelse for pengene.

- Barrierer for å komme inn på markedet er ikke så høy som Apple vil at du skal tro, hevder Eli Harari, administrerende direktør for SanDisk, til WSJ. Han viser til arbeid selskapet har gjort for å gjøre det enklere å bruke selskapets MP3-spillere sammen med nettbaserte musikktjenester.

Til toppen