(Bilde: Trafikanten)

Sanntids trafikkdata til alle

Vellykket kampanje: Nå snur Trafikanten.

Den offentlige virksomheten Trafikanten åpnet i fjor egne programmeringsgrensesnitt for tilgang til hovedstadens sanntidsdata. Men stilte samtidig som krav at innholdet ikke kunne brukes til kommersielle formål.

Utviklere kunne derfor ikke remikse dataene med andre kilder etter eget ønske, blant annet hindret betingelsene sammenstilling mot reklamebaserte Google Maps.

Vant frem med kampanje

Interaksjonsdesigner Bjørn Solnørdal Tennøe fra Iterate startet en kampanje for å tvinge frem fri bruk av trafikkdataene.

Kampanjen fikk fart da digi.no dekket initiativet, som igjen førte til at politikere øvet press overfor eierne til Trafikanten, Akershus og Oslo fylke.

Ledelsen i Trafikanten var lenge skeptisk til et fullstendig datafrislipp, blant annet med forklaringen om at de ønsket kontroll over hvordan deres data ble brukt og fremstilt.

Fornyingsdepartementet (FAD) har også ivret for tilgjengeliggjøring av verdifulle offentlige data, og har vedtatt en fellesføring om at alle etater som hovedregel skal gi bort egnede rådata for viderebruk.

Denne uken snur Trafikanten. Nå skal alle fritt kunne bruke deres datagrunnlag.

Med henvisning til signalene fra politikere har de nå fjernet betingelsene som hindret fri bruk.

- Trafikantens webservices kan dermed fra i dag brukes fritt av alle, også til kommersielle formål, heter det i en pressemelding.

Rådatene gjøres tilgjengelig i JSON-format.

«Med våre data kan det for eksempel lages en kinoapplikasjon som viser hvordan en kommer seg til den nærmeste forestillingen. Den som utvikler appen kan ta betalt for den fra brukerne, for eksempel ved nedlasting fra App store, Android Markets eller ved reklame» uttaler rådgiver Bent Flyen i Trafikanten.

- Den eneste begrensingen vi har satt er at om en applikasjon oppnår mer enn 25.000 henvendelser per dag, må en ta kontakt med oss. Vi må ha et slikt krav rett og slett fordi vi ikke har uendelig med serverkapasitet. Hvis det skulle bli mange suksessfulle tjenester må vi sørge for skaffe nok servere. Antallet på 25.000 henvendelser er satt ut fra erfaringer hos oss og Meteorologisk institutt med yr.no. 25.000 henvendelser er på nivå med hva Trafikantens Android applikasjon samlet skaper av trafikk i dag, skriver Flyen i et blogginnlegg.

I tillegg stiller de som krav at de som tar i bruk datakildene deres registerer seg. Trafikanten opplyser at de planlegger å innføre OAuth for autentisering senere. Hensikten med dette skal være å kunne stanse tjenester som sender for mange henvendelser mot serverparken deres.

Databruken reguleres av Norsk lisens for offentlige data (NLOD), som FAD har tatt til orde for. Lisensen er fortsatt ute på høring, men Trafikanten har valgt å ta den i bruk før runden er ferdig.

- Vi ville ikke utsette lanseringen til lisensen hadde vært ute på høring. Det kan derfor bli endringer på lisensen, men det skal ikke påvirke bruken av data, opplyser de.

Datafrislipp også i Rogaland

På samme tid har Kolumbus, Trafikantens motstykke og ansvarlig selskap for administrasjon av kollektivtrafikken i Rogland, besluttet å gi bort sine data.

- Hvem som helst står nå fritt til å lage egne applikasjoner og andre typer tjenester basert på rutetidene til Kolumbus-bussene, opplyser de i en pressemelding.

De har valgt å gjøre sine data tilgjengelig i GTFS-formatet (General Transit Feed Specification) og opplyser at tilbudet foreløpig er en prøveordning.

- Datasettet innholder koordinater for alle holdeplasser, løypene for alle ruter, og tider for alle avganger som Kolumbus står bak i sør- og nord-fylket, dvs det samme innholdet som i våre egne reiseplanlegger-varianter. Dagens datasett har ikke med hurtigbåtene i Kolumbus-systemet og bussene i Ryfylke-kommunene Forsand, Strand, Hjelmeland og Suldal, men vi vil jobbe videre for å få det komplett, skriver Kolumbus.

    Les også:

Til toppen