Google får igjen drikke av datastrømmen til Twitter og kan dermed presentere rykende ferske meldinger fra nærmere 300 millioner brukere rett i søkeresultatet. I første omgang bare på mobil i USA, men desktop-funksjonen og støtte i andre land er på vei. (Bilde: digi.no)

Sanntidssøk er tilbake i Google

Hekter seg på brannslangen til Twitter.

Google er nokså raske til å fange opp nytt innhold. Det tar ikke mange sekundene fra et nyhetsmedium publiserer en artikkel til saken er indeksert.

Men dette blekner mot øyeblikksbildet som skapes gjennom oppdateringer i sosiale medier, der vanlige folk rapporterer og deler mens de observerer hendelser på direkten.

Her er det Twitter som mer enn noen andre har vist seg som den raskeste kanalen.

Google måtte derfor legge ned sitt sanntidssøk da samarbeidet tok slutt i 2011. Uten adgang til Twitters såkalte «firehose», det vil si direktestrømmen av samtlige twittermeldinger, hadde ikke lenger søkegigantens mest oppdaterte funksjon livets rett.

Fra den gangen: Googles sanntiddsøk lagt ned

Nytt sanntidssøk

Men nå fire år senere har partene kommet til enighet om en avtale. Googles sanntidssøk er tilbake, riktignok ikke helt i samme form, ennå.

Twittermeldingene er tilbake i Googles søkemotor. Foreløpig gjelder dette bare for amerikanske brukere som søker på engelsk – og kun gjennom mobilsøk eller via Google-appen til iOS eller Android.

- Desktop-versjonen kommer straks, og vi har planer om å bringe denne funksjonen til flere land i løpet av de nærmeste månedene, opplyser Twitter i en kunngjøring.

Avtalen var ventet. Bloomberg meldte tidligere i år at partene igjen skulle samarbeide.

Les også: Google får tilbake sanntidssøk

Det er uklart hvilke algoritmer som ligger til grunn for twittermeldingene som nå vil dukker opp i Googles søkeresultater, men funksjonen vil både plukke opp populære (trending) meldinger, kategorier (emneknagg eller hashtag) og andre kriterer, samt presentere innholdet med eventuelle inkluderte bilder.

Searchengineland beskriver og illustrerer hvordan dette kan arte seg, noe som får tjene som eksempel inntil sanntidssøket formodentlig senere rulles ut også for norske brukere.

Twitter selger firehose-tilgang til kunder som ønsker dette. Hvorvidt Google betaler en lisensavgift, noe som de siste årene er blitt en stadig økende inntektsstrøm for Twitter, er uklart.

Det som derimot er klart er at Twitter gjennom denne avtalen vil få mer trafikk inn mot sin tjeneste.

Til toppen