Santech ærlig om SAP-problemer

I perioden fra 3. til 12. februar sviktet den berømte Santech-logistikken. I perioder greide selskapet bare å levere halvparten av vanlig volum. - Vi fikk uventet store problemer i forbindelse med konverteringen til det nye SAP-baserte IT-systemet, forteller Stein Surlien, norgessjef i Santech Micro Group til digi:data.

Santech Micro Groups (SMG) selskap i Norge opplevde alvorlige logistikkproblemer i perioden 3. til 12. februar. Leveringskapasiteten varierte fra 50 til 75 prosent av det vanlige, noe som ga leveringstider på 3-4 dager - svært uvanlig og alvorlig for et selskap som er kjent for og lever av sin leveringsdyktighet. Feilen skyldes overgang fra det det "gamle" Santechs logistikksystem, Multicase, til SAP-systemet som kom fra det tidligere Micro Software Group. Problemene begrenset seg til SMG i Norge.

- Vi fikk uventete konverteringsproblemer når vi kjørte data over i det nye SAP-systemet, forteller Stein Surlien, Country Area Manager for Santech Micro Group Norway AS. Vi har valgt å være åpne om problemene og har tatt kontakt med kunder, i tillegg til at vi har informert markedet.

- Logistikkmaskinen vår fikk seg en knekk, og når kapasiteten ble dårlig, endte vi opp med endel etterslep, fortsetter Surlien. Jeg vil gjerne få berømme innsatsen til folkene våre under vanskene. Vi har hatt 100 stykk i arbeide døgnet rundt for å rette opp problemene. Den lagåndene og innsatsviljen de har utvist, borger bra for fremtiden, fortsetter Surlien.

- Husk at vi har vært i gjennom en stor fusjon på fire - fem måneder hvor vi skal få frem det beste fra to organisasjoner. Nå har vi verdens beste IT-system og en sammensveiset gjeng. Vi er stort sett ajour på levering, og vil ha ordnet opp i alt etterslep i løpet av kort tid, avslutter Surlien.

Til toppen