SAP gir opp mot Mamut og småkundene

SAP Norge bommet med sin satsning mot norske Mamut, men nå kommer en ny versjon av Business One.

Alle satser på de små og mellomstore kundene for tiden. For lenge var det markedet for de største kundene det var størst rift om, men nå har prisene falt og mange av de største kutter nå kostnader.

Aktører som Oracle, SAP og Microsoft har kastet seg inn med ERP/forretningssystemer for mellomstore bedrifter, men SAP fikk seg en overraskelse i Norge med sin Business One-pakke i år.

SAP startet året med å lansere 2004-versjonen av Business One. SAP hadde da 100 kunder og målet var 200 nye kunder i løpet av 2005, fortalte forretningsdirektør Hilde Merete Solegaard i SAP Norge til digi.no.

- Det dukker ikke opp nye kunder, så vi må kapre dem, for det meste fra Visma. Mange Visma-kunder har nå aldrende systemer som ble laget av PC-Systemer, mente Solegaard.

Nå lanserer SAP 2005-versjonen av Business One, men salget har ikke gått som forventet - når man teller antall kunder. Status nå er 50 nye kunder, forteller Jan-Petter Ødegaard, anvarlig for Busines One i Norge.

- Vi har redusert salgsambisjonene fordi vi har omdefinert målgrupppen. Vi solgte Business One helt ned i to-bruker-versjoner, men vi ser at pakken er for avansert for de minste. Her klarer vi ikke å konkurrere med Mamut, medgir Ødegaard. Nå sier vi fra åtte brukere og oppover til bedrifter med 100-150 ansatte.

- Vi ser at det vi og våre partnere må bruke mer tid med kunden for å få et salg. Trøsten er at vi omsetter omtrent som planlagt fordi salgene blir færre, men større, forteller Ødegaard.

På spørsmål fra digi.no forteller han at Business One møter konkurranse fra Visma og Navision, men også fra Mamut på de minste kundene. Sastningen rundt Business One vil i år gå i rundt null her i Norge, forteller han og spår overskudd til neste år.

For nå lanserer SAP en ny 2005-versjon av sitt SMB-produkt med eSentral, en modul som åpner større og enklere integrasjonsmuligheter.

Til toppen