SAP håper på vekst etter elendig 2009

I fjerde kvartal falt omsetningen med 15 prosent.

Mens verdens IT-oppmerksomhet var fokusert på Apples nye «iPad» – en sofa-pc som også kan kjøre applikasjoner beregnet på selskapets mobiltelefon iPhone – brukte Tysklands ledende programvarehus SAP anledningen til å presentere sine dystre tall for fjerde tall og for hele året 2009.

Sammenliknet med fjerde kvartal 2008 falt SAPs omsetning med 9 prosent til 3,19 milliarder euro. Driftsresultatet falt 17 prosent til 1,06 milliarder euro. Nettoresultatet falt 12 prosent til 727 millioner euro.

For hele året 2009, sammenliknet med 2008, falt omsetningen med 8 prosent til 10,7 milliarder euro. Driftsresultatet falt med 7 prosent til 2,64 milliarder euro, mens nettoresultatet falt med 4 prosent til 1,79 milliarder euro.

Omsetningssvikten skyldes i hovedsak et kraftig fall i omsetningen av programvare, henholdsvis 15 prosent for hele 2009 og 28 prosent i fjerde kvartal. Den andre store inntektsposten, tjenester, ble redusert med 4 prosent i 2009 og 3 prosent i fjerde kvartal. I 2008 sto programvare for halvparten av SAPs omsetning. I fjerde kvartal 2009 var andelen redusert til 32 prosent.

Et lyspunkt for SAP i fjerde kvartal var avtaler med Deutsche Bank og Credit Agricole, som bidro til at selskapets omsetning mot finans økte med 37 prosent.

SAP-ledelsen argumenterer for at situasjonen vil bedre seg i 2010. De spår at tjenesteomsetningen vil øke med mellom 4 og 8 prosent fra 2009 til 2010, og at driftsmarginen vil bedres fra 27 prosent til i overkant av 30 prosent.

Toppsjef Leo Apotheker vil ikke tallfeste noen prognose for den samlede omsetningen. Han sier SAP er «igjen innstilt på å øke den samlede omsetningen», «selv om markedet stadig er utfordrende og kundene fortsatt viser usikkerhet». Økonomisjef Werner Brandt mener de har greid å redusere driftsutgiftene betraktelig. Apotheker sier SAP aldri har mistet fokus på fornyelse, og at de vil fortsette å utvide virksomheten med nye produkter og teknologier som gjør det raskere å implementere og legge til rette løsninger som er tilgjengelige «når som helst og hvor som helst til et bredt utvalg klientapparater».

Under tallpresentasjonen ble det ellers varslet at «Business ByDesign», en forretningssuite som selges på abonnementsbasis til små og mellomstore bedrifter, skal relanseres rundt midten av 2010. I tillegg til et nytt brukergrensesnitt og støtte til mobile klienter, skal det utvides med analysefunksjoner tilrettelagt fra Business Objects Explorer.

    Les også:

Til toppen