SAP kan forberede nok et rystende kjøp

En rokering i SAP-ledelsen kan gi grønt lys for et oppsiktsvekkende kjøp, mener en kjent analytiker.

For fire uker siden fikk Patrick Walravens, analytiker i JMP Securities, aksjekursen til Teradata til å hoppe ved å utgi en rapport der han forklarte at SAP vurderte å kjøpe det tidligere NCR-selskapet (Teradata ble skilt ut som eget selskap i 2007).

Walravens argumenterte med utgangspunkt i signaler han hadde fanget opp fra selskapet. Han pekte også på at Teradatas fremste verdi er datavarehusteknologien, og at det er nettopp slik teknologi SAP sårt trenger.

En i SAP-ledelsen som har signalisert at SAP bør fylle ut sitt assortiment med et oppkjøp innen avanserte analyseverktøy, er tidligere toppsjef John Schwarz i Business Objects som SAP kjøpte i fjor for 6,8 milliarder dollar. Teradata er i stand til å dekke også dette hullet, både gjennom egen teknologi, og gjennom det strategiske partnerskapet de inngikk med SAS Institute i oktober i fjor.

I sitt assortiment har for øvrige Teradata en veletablert integrasjonssuite for SAP.

Denne uken har Walravens sirkulert en ny rapport der han igjen argumenterer for at SAP om kort tid kan komme med et tilbud på Teradata.

Et nytt argument hos Walravens, er at han har fått høre at Klaus Kreplin, sjefen for SAPs enhet for NetWeaver, vil forlate selskapet i midten av oktober, og at det øker sannsynligheten for at SAP kjøper Teradata, eller en annen leverandør av datavarehus, som Netezza eller Greenplum.

Ifølge Walravens har Kreplin markert seg mot et oppkjøp. Hans avgang kan følgelig signalisere at noe er på gang.

SAP bekrefter overfor New York Times at Kreplin forlater selskapet per 15. oktober, men nekter å kommentere Walravens øvrige synspunkter og opplysninger.

Teradata har en markedsverdi på nærmere 4 milliarder dollar. Greier SAP å kjøpe selskapet, og attpåtil videreutvikle det nære båndet til SAS Institute, vil det innebære at SAP står vesentlig styrket i markedet for avansert forretningsanalyse og beslutningsstøtte.

SAP er ikke alene om å jakte på avanserte datavarehusteknologi. Microsoft har for eksempel nylig kjøpt en nyetablert utfordrer, DATAllegro.

    Les også:

Til toppen