Sammen skal e-handelsløsning fra Hybris og forretningsanalyse og kundepleie fra SAP gi unik innsikt i hvordan en kunde opplever en butikk eller en leverandør.

SAP kjøper løsning for e-handel

Skal kombinere Hybris med Hana-basert kundeanalyse.

SAP kunngjør i dag at de akter å kjøpe Hybris, en internasjonal leverandør av e-handelsløsninger for både bedrift-til-bedrift (B2B) og bedrift-til-forbruker (B2C).

Blant de over 500 bedriftskundene til Hybris er General Electric, Thomson Reuters, 3M og Ericsson (B2B), samt Hennes & Mauritz, Toys“R”Us, Metro, Bridgestone, P&G, Levi's, Nikon, Galeries Lafayette, Migros, Nespresso og Lufthansa (B2C). Hybris har base i Zug i Sveits og er representert i 15 land. Det ble etablert i München i 1997. Virkefeltet til Hybris ble kraftig utvidet i august 2011 da de kjøpte en kanadisk konkurrent, iCongo, med 350 kunder.

Hybris’ viktigste varemerke er «OmniCommerce». De framhever gjerne at deres løsninger ordner alle kanaler – «omnichannel» – mellom kunde og leverandør. De tre siste årene har Gartner plassert Hybris i lederkategorien i sin magiske kvadrant for e-handelsløsnininger, sammen med IBM og Oracle. Forrester har en tilsvarende vurdering og rangering. SAPs egen løsning er av Gartner henvist til utfordrerkategorien i den nyeste kvadranten for e-handelsløsninger, datert 8. mai.

Oppkjøpet av Hybris ventes å fullføres i løpet av tredje kvartal. Hybris vil fortsette å drive som en uavhengig enhet hos SAP, og bedyrer at de fortsatt skal ta vare på kunder som ikke har investert SAPs forretningssystemer.

SAP sier oppkjøpet vil gjøre dem i stand til å levere «neste generasjons e-handelsplattform» som nettskytjeneste eller lokalt installert, og supplere den med SAPs løsninger for big data, beslutningsstøtte og analyse. Dette omfatter også Hana-baserte løsninger og tjenester samt tjenester fra SAPs plattform for sosial analyse, Jam. SAP framhever spesielt samspillet med SAP CRM kjørt på Hana.

Det er ikke kjent hva SAP betaler for Hybris.

I mai i fjor supplerte SAP sin e-handelsplattform ved å kjøpe Ariba, en amerikansk spesialist på innkjøpsløsninger, for 4,3 milliarder dollar.

Til toppen