BEDRIFTSTEKNOLOGI

SAP kjøper «suksess­faktor»

Betaler milliarder for nettskybasert programvareselskap.

SAPs toppsjef Jim Hagemann Snabe kjøpte denne helgen opp det amerikanske programvareselskapet SuccessFactors for nærmere 20 milliarder norske kroner.
SAPs toppsjef Jim Hagemann Snabe kjøpte denne helgen opp det amerikanske programvareselskapet SuccessFactors for nærmere 20 milliarder norske kroner. Bilde: CeBIT pressetjeneste
5. des. 2011 - 07:26

Den tyske programvaregiganten SAP meldte lørdag at de kjøper det amerikanske programvareselskapet SuccessFactors, som har spesialisert seg på en nettskybasert løsning for forvaltning av humankapital.

SAP betaler 3,4 milliarder dollar, rett under 20 milliarder norske kroner, for selskapet noe som gir eierne i det børsnoterte amerikanske programvareselskapet en premie på 54 prosent i forhold børskursen den siste måneden.

I en pressemelding fra SAP fremgår det at oppkjøpet skal styrke deres posisjon innen skybaserte tjenester, og gjøre at det ytterligere vil sette fart på selskapets satsning innen dette området.

I midten av november gikk SAPs toppledelse ut i Financial Times og varslet at de ville gjennomføre store oppkjøp.

– Vi har bevist ved to anledninger at vi kan kjøpe stort, og ha suksess med det. Med Business Objects, som vi kjøpte for et par år siden, kom vi inn i analysemarkedet, og er nå en klar markedsleder. I fjor kjøpte vi Sybase for å bringe mobil teknologi inn i forretningsprogramvare. Så vi kan, og er selvsagt, på jakt etter slike muligheter, sa SAP-toppsjef Jim Snabe til avisen da.

Det tok ikke mer en rundt to uker før det første var i boks.

SuccessFators tilbyr programvare innen personalhåndtering for selskap, og leverer tjenestene via nettet. Selskapet har 15 millioner brukere, fordelt på mer enn 3 500 selskap verden over. Ifølge Financial Times er det den nest største aktøren innen nettsky-baserte bedriftstjenester etter Salesforce.com.

SAP selv har ikke hatt like stor suksess med sin nettsky-løsning, «Business by Design», som ifølge Financial Times ikke har slått an slått an blant kundene etter at det ble lansert sterkt forsinket.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.