SAP Norge ser fram mot dobling

- Vi har nettopp ansatt to nye direktører, og søker et titalls tunge konsulenter. Omsetning og organisasjon skal dobles, sier daglig leder Hilde Solegaard i SAP Norge.

Situasjonen i SAP Norge er som et speilbilde av det som skjer i konsernet som helhet. Det er pekt ut fire nye fokusområder, der det satses på systemer for forsyningskjeder (SCM eller "supply chain management"), kundepleie (CRM eller "customer relationship management"), markedsplasser for e-handel bedrifter i mellom, og portaler.

- Det er enorm vekst på portalsiden, blant både eksisterende og nye kunder, sier fungerende administrerende direktør Hilde Merete Solegaard til digitoday.no.

Hun leder en organisasjon på 75 årsverk, og regner med at den må vokse til 150 for å holde tritt med etterspørselen. Hun begynner med nye poster i ledelsen.

- En konsulentdirektør og en sektordirektør, altså salgsdirektør, er nettopp kommet på plass, og vi ser oss etter et titalls nye konsulenter. Vi søker tunge seniorer, folk som er førende overfor partnere og som kan lede. Lykkes det, regner vi med et nytt framstøt mot slutten av året. Prognosen tyder på at vi tar et godt jafs av markedet neste år. Vi hadde utmerkede resultater i fjor og i første kvartal.

Solegaard mener det er helheten i produktet som fenger.

- Vi tilbyr en helintegrert løsning. Det er bedre for kunden. Vi tar totalansvaret, også for integrasjon mot andre systemer.

På nivået der SAP driver, mener Solegaard det ikke er så mange konkurrenter.

- I Norge møter vi Siebel på CRM-siden. Innen SCM (forsyningskjeder) møter vi Oracle og Agresso, men jeg vil ikke si at de er spesielt markante som konkurrenter. Innen markedsplasser og portaler er Oracle den mest synlige konkurrenten. Forholdet vårt til IBM er mer preget av samarbeid enn av konkurranse, for eksempel ved at kunder velger løsninger som kombinerer WebSphere [IBMs e-handelsløsning] og SAP.

Til toppen