SAP: Santechs skyld

SAP i Norge mener mange av problemene ved implementeringen av SAP skyldes at Santech ikke testet ut grunndataene før konverteringen til det nye logistikksystemet ble iverksatt. - Santech valgte å gjøre for mye på egen hånd, sier salgssjef i SAP Norge, Thomas Langaard til digi data.

Ifølge SAP i Norge, skyldes problemene med implemeteringen at Santech ikke testet grunndataene fra det gamle systemet godt nok før prosjektet ble iverksatt.

- I prinsippet skal systemet fungere umiddelbart. At det ikke gikk slik hos Santech tror jeg skyldes en kombinasjon av sviktende opplæring og testing av grunndataene, sier salgssjef i SAP, Thomas Langaard til digi:data. Han forklarer at Santech valgte å gjøre mye av arbeidet som pleier å bli gjort av utenforstående eksperter på egen hånd.

- Santech valgte å gjøre kvalitetsjekken av systemet på egen hånd, sier Langaard.

Markedsjef i SAP, Henrik Innberg, supplerer Langaard med å forklare at det er en terskel å komme over når man implemeterer et så omfattende system.

- Det vil alltid ta litt tid før et SAP system er fullstendig integrert i organisasjonen. For mindre organisasjoner regner vi at det tar fra 2-6 måneder før dette er oppe og går. Ettersom SMG er et nyfusjonert selskap, må man regne med at hele prosessen tar mellom 6 og 12 måneder, sier Innberg.

Selv om det har vært stor misnøye blandt leverandørene, mener ett av selskapene som var med på implementeringen at det teknisk sett fungerer tilfredstillende.

- Per idag, skal SMG teknisk sett klare å levere en ordre på mellom 3 og 6 timer. Dette er på nivå med hva det tidligere systemet til Santech, basert på Multicase, kunne prestere, sier Gunnar Nilsson i Win.HLP til didi data. Han stiller seg uforstående til at det fortsatt er kunder som klager på leveringstiden.

Til toppen