Tom Olberg, direktør for SAPs SMB-satsning i Norge.

SAP satser på fastpris og alt-i-ett-løsninger

Nå skal små kunder få SAP-løsninger uten å måtte bekymre seg for budsjettsprekk eller forsinkelser.

SAP har i dag om lag 70.000 kunder globalt. Innen utgangen av 2010 er amibsjonen å vokse til 100.000 kunder. For å nå dette målet ser programleverandøren mot SMB-markedet.

SAP har hatt suksess i det øvre retail-segmentet i Norge, og bruker erfaringene i arbeidet med å ferdigstille en ny alt-i-ett-løsning for retail. Løsningen skal være et standardsystem der alle prosesser er ferdigdefinerte. Norge er et prioritert marked for denne SAP-satsningen, og den norske løsningen skal være klar høsten 2008.

Tom Olberg, direktør for SAPs SMB-satsning i Norge mener løsningen innebærer lavere kostnad for implementering enn normalt med kundetilpasset programvare.

- Den nye SMB-løsningen vil optimalisere alle sider av kjedenes drift og kan enkelt konfigureres og utvides. Dette er en klargjort programvareløsning som kan implementeres raskt til en fast pris, sier han.

- Det er fortsatt mange som tror at SAP kun er for større virksomheter, mens vi i virkeligheten har et godt og bredt tilbud for små og mellomstore virksomheter. Vi fokuserer på å bygge skalerbare programvareløsninger, slik at mindre virksomheter som velger SAP kan vokse seg store uten å måtte bekymre seg for ERP-løsningens begrensinger, sier Olberg.

Leverandører med sterke posisjoner i markedet for store kunder, har ofte problemer med å lykkes hos de mindre kundene. SAP er likevel overbevist om at de vil lykkes med dette initiativet, og forventer at en tredjedel av selskapets norske omsetning i 2008 vil komme fra retail-segmentet:

Tom Olberg, direktør for SAPs SMB-satsning i Norge.
Tom Olberg, direktør for SAPs SMB-satsning i Norge.

– Retail-markedet er den viktigste sektoren i SAP Norges SMB-satsning. Konkurransen kjedene imellom er beinhard og retail-markedet blir i stadig større grad en global arena hvor mindre lokale aktører må konkurrere med internasjonale resurssterke konkurrenter. Kunder med eldre og lokalt utviklede systemløsninger opplever at de sitter med ufullstendige styringsverktøy for bedriften. Dette gjelder i større grad for utfordrerne enn for markedslederne, hevder Tom Olberg.

Til toppen