SAP sliter med ny forretningsmodell

Overgangen til «Business by Design» bidrar til at resultatet svekkes med 22 prosent.

Omsetningen til SAP fortsetter sin kraftige vekst, viser tallene for første kvartal, men resultatet går i motsatt retning.

Sammenliknet med første kvartal 2007 økte omsetningen med 14 prosent til 2,46 milliarder euro. Driftsmarginen falt med 5,6 prosentpoeng til 14,6 prosent, og resultatet falt med 22 prosent til 242 millioner euro.

Tre forhold ser ut til å forklare at bunnlinjen svekkes: svak dollar, kjøpet av Business Objects og problemer med å nå mindre bedrifter gjennom det nye konseptet «Business by Design».

I fjor kjøpte SAP det franske programvarehuset Business Objects for 4,8 milliarder euro. Kjøpet belaster kvartalsregnskapet med 130 millioner euro.

USA er SAPs største marked. Dollarkursen er svekket i forhold til euroen med ytterligere 7 prosent hittil i år. SAP-sjef Henning Kagermann sier han i dag opplever det amerikanske markedet som «vanskelig». Det er det motsatte av det han uttalte i januar: Da trodde han på «jevn vekst» i USA.

    Les også:

I mange måneder har SAP bedyret hvor viktig det er for dem å få innpass blant små og mellomstore bedrifter. Det skal primært ordnes gjennom «Business by Design», et forretningssystem som kjøres over web og betales per abonnement. SAP spådde opprinnelig at dette konseptet ville få 10.000 kunder og stå for en milliard dollar i årsomsetningen innen 2010.

Da kvartalstallene ble lagt fram, ble denne spådommen endret. Målene står ved lag, men fristen for å nå dem er utsatt med 12 til 18 måneder, i praksis til en gang i 2011 eller 2012.

Sjefen for SAPs satsing på Business by Design, Hans-Peter Klaey, sier til Wall Street Journal at selve forretningsmodellen for konseptet må bearbeides videre, blant annet fordi kostnadsstrukturen ennå ikke er «riktig».

Til toppen