SAP vil tilby kundehåndtering på nett

SAP har etter mye vegring bestemt seg for å levere web-basert kundehåndtering.

Det tyske programvareselskapet SAP har hevdet seg i konkurransen med spisskompetanse på forretningskritiske løsninger mot store virksomheter. Høyt lønnede konsulenter har bidratt til en jevn vekst for SAP som endte sin omsetning i fjor på 8,5 milliarder euro.

Men web-baserte ERP-løsninger har lenge ligget og truet SAP som merker en stadig sterkere konkurranse fra amerikanske Salesforce og små norske gründerselskaper.

I Norge har videotelefoni-selskapet Tandberg valgt å sette ut sin kundebehandling til CRM-selskapet Salesforce.

I tillegg har Microsoft og Oracle startet salget av sine nettbaserte ERP-løsninger. Også flere norske aktører som Visma og Mamut leverer CRM-systemer.

    Les også:

Mot små og mellomstore bedrifter har norske 24SevenOffice og Cerum dukket opp og kapret flere norske kunder med sine web-baserte ERP-løsninger.

Det er nemlig kostbart og eie sitt eget CRM-system (datasystem for kundehåndtering).

Ved å heller leie ERP-tjenester over nett, slipper kunden både serverpark, implementering og oppgradering av programvare, backup-løsninger, drift og sikkerhet. Dette kan gi besparelser på mellom 40 til 70 prosent.

Trykket fra konkurrentene har fått SAP til å snu på flisa. Ifølge news.com vil ERP-giganten på torsdag tilby nettbaserte CRM-tjenester.

SAP forespeiler at nettjenesten vil skille seg ut fra konkurrentene. SAP håper også med tjenesten at kunden etter hvert selv vil kjøpe CRM-løsningen.

SAP hevder blant annet at deres nettbaserte ERP-løsninger, i motsetning til konkurrentene, fritt kan kommunisere med andre IT-løsninger.

Til toppen