RESULTATERFINANS

SAPs nedtur kan tyde på store endringer

SAPs overaskende nedtur kan være et signal om at markedet er i ferd med å endre seg kraftig.

23. jan. 2007 - 08:29

SAP-sjef Henning Kagermann skal legge frem selskapets strategi for investorer og analytikere denne uken. Det kan bli en utfordring. SAP falt kraftig etter å ha lagt frem skuffende kvartalstall tidligere denne måneden, og det på tross av at den totale omsetningen innen forretningsprogramvare øker.

Omsetningen fra selskapets lisenssalg i fjor steg riktignok med 11 prosent sammenlignet med året før, men det holdt ikke når selskapet selv hadde estimert en vekst på mellom 15 og 17 prosent.

    Les også:

Ifølge tall fra analyseselskapet Forrester kommer selskaper til å bruke 334 milliarder dollar på programvare i år, noe som isåfall blir en oppgang på 8 prosent sammenlignet med fjoråret. Det gjør programvare til den raskest voksende kategorien i IT-bransjen og alt skulle derfor ligge tilrette for god vekst for SAP.

Spørsmålet som analytikere nå stiller seg, er om det er et større paradigmeskifte på gang, et skifte som favoriserer mindre oppstartsselskaper.

Mye av problemene SAP møter, skal være at den gamle og velprøvde modellen med å selge store dyre programvarepakker, er i ferd med å stagnere. Kundene har allerede gjort de store investeringene og mesteparten av investeringene i forretningsprogramvare i 2007 forventes å gå til vedlikehold av allerede innkjøpte systemer.

- Det vil bli gradvis vanskeligere for de store aktørene å vokse raskere enn bransjen fordi veksten kommer til å komme fra mer radikale innovatører innen programvarebransjen, sier Brendan Barnicle, analytiker i Pacific Crest Securities, til Wall Street Journal.

Det dreier seg i hovedsak om aktører som satser på å levere programvare som en tjeneste. Salesforce.com er et selskap som ofte trekkes frem i den sammenhengen. De leverer sin løsning til en fast månedlig pris og kundene trenger derfor ikke å bla opp store summer for programvaren på starten av nye prosjekter.

Ifølge Wall Street Journal får Salesforce.com og andre selskaper som satser på denne modellen en fordel når kundene skal ha ny programvare. Da beholder kundene systemene de allerede har og kombinerer den med ny funksjonalitet fra spesialister som leverer programvaren som en tjeneste. Dermed beholder SAP og de andre gigantene sine inntekter fra vedlikeholdslisenser, men de får liten vekst i salget av nye programvarelisenser.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.