Flygerne i SAS kan omsider bytte ut tunge papirbunker med elektroniske hjelpemidler. Norwegian trekker på smilebåndet og ønsker dem velkommen etter. (Bilde: SAS)

SAS får iPad i cockpit

Sparer dem for 44 kilo papirer hver flyavgang. Norwegian humrer.

En rekke andre flyselskaper har for lengst kvittet seg med dokumenthaugen i cockpit. I løpet av neste år skal også SAS bli papirløse.

Pilotene har til nå vært nødt til å skrive ut og ta med seg tykke bunker med flymanualer, håndbøker, avgangsprosedyrer og kart.

1.600 iPad-nettbrett er kjøpt inn for å erstatte 44 kilo med papirer hver eneste avgang, opplyser leverandør Nordialog i en felles pressemelding med SAS.

– Vi har i godt samarbeid med Nordialog og Telenor klart å utvikle en meget effektiv løsning fordi pilotene er selvhjulpne og utrulling foregår automatisk. Vi regner med å spare et ikke ubetydelig beløp i drivstoffkostnader årlig som følge av redusert vekt, sier prosjektleder Ellen Holven i SAS.

Overgangen fra blytunge kofferter fulle av manualer og navigasjonsdiagram til en enklere digital hverdag med papirløs cockpit ombord fly er imidlertid ikke noe nytt.

Mange flyselskaper har gått over til iPad, se Wikipedia-artikkel om fenomenet, men løse nettbrett er bare den enkleste varianten. Det er heller ikke sikkert håndholdte brett er den mest hensiktsmessige løsningen, mer om det straks.

– Velkommen etter

Norwegian ved kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier de «lo godt» av konkurrentens nyeste utspill.

– Elektronisk Flight Bag har vi hatt i flere år. Meg bekjent var vi det første flyselselskapet som innførte dette i Europa, sier Skånvik til digi.no.

Allerede i 2005 begynte lavprisselskapet å kvitte seg med papir i cockpit. Fra 2008 har de hatt godkjenning av luftfartsmyndighetene til å bedrive papirløs flygning.

– iPad var ikke noe alternativ da vi begynte, vi var såpass tidlig ute, forklarer assisterende flygesjef Ole Christian Melhus i Norwegian til digi.no.

Nettbrett er å regne som Elektronisk Flight Bag (EFB) klasse 1, den enkleste løsningen som er godkjent.

– Som et av få selskap i Europa har vi i mange år operert helt papirløst med EFB klasse 2. Det betyr at vi har kastet ut alle manualene, innflygningskart, inkludert løsninger for beregning av vekt og balanse og sånne ting.

Med EFB klasse 2 sikter Melhus til en løsning som fastmontert og kan brukes i alle flyets operasjoner. Nettbrett og andre håndholdte elektroniske hjelpemidler må derimot stues vekk på en trygg måte under kritiske deler av flygningen som avgang og landing.

Skeptisk til iPad

Løsningen Norwegian har valgt er levert av NavAero. Det er et Windows-basert datasystem med berøringsskjerm.

– iPad har ikke nødvendig lysstyrke som vi mener vi trenger. Apples nettbrett ligger på cirka 4-500 nits, mens NavAero med opptil 1000 nits tåler direkte sollys.

Flygesjefen gjør også et poeng av at han mener Apples iPad sitt operativsystem «er veldig låst», men han vil likevel ikke utelukke en større satsing på produktet i fremtiden.

– Vi har akkurat fått på plass neste versjon av elektronisk cockpit med multitouch. På våre langdistanseflygninger med 787 (Dreamliner) har pilotene fått egne iPader, men der er også EFB klasse 3. Da er kart, dokumenter og manualer en integrert del av flyets systemer, sier Melhus.

    Les også:

Til toppen