SAS gir opp betal-WLAN

Radisson SAS gjør en helomvending i sin strategi for sine WLAN-tjenester. De vil være før konkurrentene.

Trådløst internettilgang via WLAN er populært, og alt fra hoteller til restauranter, flyplasser og bensinstasjoner har begynt å tilby tilgang.

Tilbyderne kan deles i to leire, de som skal trekke folk til kjernetjenestene sine og derfor tilbyr det gratis, og de som vil tjene penger på selve tjenesten. Kontrasten for brukerne har gjerne vært stor: Hvis det ikke er gratis, flyr femtilappene raskt for litt surfing.

Peppes Pizza har hele tiden vært blant gratistilbyderne. Deres mål er å selge mer pizza, og WLAN-tilbudet er hovedsaklig et forsøk på å få jobbmøter lagt til Peppes i lunsjen.

Radisson SAS skifter nå leir. Trådløst internett er nå noe gjestene forventer, på linje med en seng, tv og bad, mener selskapet nå, ifølge Computerworld.dk.

– Det har vært mange diskusjoner for og i imot, men dette er jo et punkt der vi kan differensiere oss fra markedet. Det har stor betydning for forretningsreisende, sier IT-sjef Finn Schultz fra Rezidor SAS til Computerworld.dk

Utsagnet tyder på at Radisson SAS forventer at andre hoteller vil følge etter. Presset øker utvilsomt, også her i Norge. For på selskapets liste over hoteller som får gratis WLAN fra 1. september, står 15 hoteller i Norge.

WLAN fra SAS vil fremdeles kreve innlogging og er ikke åpent for alle. Men det blir gratis for alle som kan identifisere seg som gjester med navn og romnummer.

Til toppen