SAS lander først i norsk internettorganisasjon

- Vi er nødt til å være aktive på Internett hele tiden, sier nettansvarlig Magne Bjella i SAS. Flyselskapet er den første annonsøren som melder seg inn i INMA.

- Vi syne det er en milepæl at SAS er blitt medlem. Det sier INMAs leder Terje Gaupseth i en kommentar til digi.no etter at det er klart at SAS blir det 18. medlemmet av organisasjonen. Og den første annonsøren.

- Vi fikk en henvendelse og vurderte den. Vi fant ut at INMA ikke har noen skjulte agendaer og kun ønsker å profesjonalisere interaktive medier som markedsføringskanal som drivkraft.

Det sier internettansvarlig Magne Bjella (bildet) i SAS til digi.no.

Han mener at INMAs styrke er sammensetningen av medlemmer fra alle sider av bordet, som reklamebyråer, mediebyråer, medier og annonsører.

- For oss er Internett og andre interaktive kanaler gode kommunikasjons, relasjons - og distribusjonskanaler. Det er derfor viktig for oss å ha inngående kunnskap om mediene og samtidig kunne bidra positivt til mediets utvikling, sier han videre og opplyser at SAS i tillegg både er medlem av ANFO - Annonsørforeningen og Markedsføringsforeningen.

SAS har siden november 1999 satset knallhardt med en skikkelig nettutgave. 1999-versjonen fikk en utmerkelse allerede året etter og det skandinaviske flyselskapet har brukt nettet som en markedsførings- og bestillingskanal.

- Vi merker at trafikken i dag er enorm på nettet. Utviklingen har skjedd sakte, men sikkert de siste tre årene, hvor både mediekampanjer og konstant tilstedeværelse har vært viktig, sier Bjella som opplyser at de har faste partneravtaler med SOL, MSN og Dagens Næringsliv på nettet.

Han er overbevist om at en kombinasjon av både kampanjer, konstant tilstedeværelse og kryssreferanser i ulike medier må til. Bjella forteller at de bruker tradisjonelle medier som boards, radio, filmer og avisannonser for å støtte opp om nettutgaven.

- Vi er blant de mest besøkte sidene på Kvasir Topp 50. Vi har tidstabeller for de forretningsreisende på DN.no og tilbyr muligheter for å booke reiser. Vi har kjørt annonser i Dagbladet.no på artikkelnivå som har generert 4.100 kunder. Vi skaffet oss 50.000 norske profiler i løpet av kort tid etter lanseringen av nett-tjenesten vår i 1999. Hos oss er det ingen tvil om at Internett fungerer som reklamekanal, sier han og sier at når kundene har kommet seg inn på SAS-sidene og laget sin egen profil, prøver flyselskapet å lære dem opp til å søke etter tilbud, bestille e-billetter og sjekke inn via nettet.

I tillegg til INMA er flyselskapet med i TV-prosjektet iTVads:

Til toppen