SAS overveldet av auksjon på nett

Markedsføring på nett og i skandinaviske dagsaviser førte til at langt over 20.000 registrerte seg for å være med på SAS´ første webauksjon. Den overveldende responsen skapte kapasitetsproblemer for flyselskapet som fastholder at profileffekten er viktigere enn de kommersielle resultatene av auksjonen.

Produktsjef Claes Kanold i SAS Norge har vært auksjonarius (sammen to andre i Norge) på auksjonen som styres fra Arlanda i Stockholm og arrangeres i hele Skandinavia. Svensker og dansker har også hatt sine SAS-auksjoner som har foregått i sanntid.

- Opplegget er ganske unikt, mener Kanold. Budene som blir lagt inn er bindende, og SAS har sørget for et øvre tak på budene for å hindre at nettbrukerne betaler mer for en av auksjonsturene sammenliknet med tilbud fra et reisebyrå.

- Vi har kunnet gi umiddelbare tilbakemeldinger som "Viggo nå ligger du tynt an". Det har vært skikkelig gøy å auksjonere bort i underkant av 150 seter over to dager, spesielt når 870 er innom og byr på én og samme reise. Vi har auksjonert avganger der vi vet det er mye ledig kapasitet på og gjør ikke dette av kommersielle grunner, sier han og peker på PR-effekten.

Til sammen har 23.900 registrert seg klokken 16:00 mandag ettermiddag (hvorav 25 prosent er nordmenn, 25 prosent dansker og resten er svensker). SAS kjørte store annonser blant annet i Aftenposten, Dagens Næringsliv og Dagbladet i Norge, foruten bannere på nettet i forkant, men hadde aldri forestilt seg en slik respons på opplegget.

- Vi lanserte SAS Pleasure i januar i år, og én del av dette var SAS Last Call, auksjonen som vi har arrangert i går og i dag. Vi satte ikke noen mål på forhånd siden det var første gangen vi gjør noe sånt, men vi er overveldet over responsen, sier Kanold.

SAS er så overveldet at selskapet har hatt store kapasitetsproblemer, noe som har ført til at mange nettbrukere ikke har kunnet være med. Ikke minst brannmuren som er opprettet av sikkerhetshensyn for flyselskapet, har vært en flaskehals. Den tyske samarbeidspartneren Lufthansa har stått for programvaren og serverteknologien i auksjonen.

Flyselskapene innrømmer at de har undervurdert båndbreddebehovet og har måttet jobbe mye med utfordringene.

Både i går og dag har SAS hatt problemer. For eksempel har budrunden klokken 14-15 blitt utsatt til 22-23 i kveld. Dessuten har flyselskapet fjernet alle rammer og unødvendig design på auksjonstjenesten på sas.no og lagt hjemmesidene til SAS over på en annen adresse. Flyselskapet lover alt skal komme tilbake til normalen tirsdag.

- Vi har hatt 4.000 transaksjoner i sekundet på det meste. Det er klart at vi ikke har forberedt oss med et opplegg som er dimensjonert for slike størrelser, sier Kanold, som likevel er særdeles fornøyd.

- Sammenlikner du med Norsk Bilauksjon på Økern er det i realiteten ikke så mye forskjell. Der står det også folk utenfor som ikke får slippe inn på auksjonen, sier han.

Til toppen