SAS sliter med nettbestillinger

Flyselskapet SAS sliter med sin Internett-booking og kan ha tapt store penger på problemene.

SAS-kunder har opplevd at flybillettene de har bestilt på Internett ikke har blitt registrert, eller at bestillingen er slettet. De har kommet reiseklare på flyplassen og fått følgende beskjed: Nei, du har nok ingen billett. Det kan ha påført flyselskapet store inntektstap, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

- Det er et alvorlig problem som SAS må ordne straks. De har ikke hengt med i utviklingen, og har kjørt de gamle systemene for lenge, sier Harald Rosèn i den svenske bransjeorganisasjonen Svenskt Flyg.

Ifølge Dagens Nyheter ligger kimen til problemene i systemet "Resaid". Det har ikke lyktes SAS å få bookingsystemet til å "prate" med bankenes betalingssystemer. Det har medført at SAS datasystem feilaktig har registrert at at reisen ikke er betalt, med den konsekvens at bestillingen har blitt slettet.

Ansatte i digi.no har også gjentatte ganger i våres og sommer merket problemer. Forspørsler har tatt så langt tid at man får en timeout fra serveren og beskjed om å prøve igjen senere.

- SAS har tapt tilveksten. De har hatt som mål å få halvparten av bestillingene på Internett. I dag er det kun to av ti som som bestiller på nett, sier Ròsen til DN.

Det har ikke lyktes digi.no å få kontakt med SAS Norges informasjonsavdeling i formiddag.

SAS i Sverige forsøker å tone ned problemene.

- Vi har hatt visse problemer med vår Internettbooking, men vi lanserer en ny forenklet nettside i disse dager, sier Kristel Schepers, ansvarlig for Internettbooking i SAS, til DN.

Han sier videre at årsaken til noe av problemene har vært at kundene har misforstått informasjonen på nettsiden, og har avbrutt bestillingen før den har vært gjennomført.

Til toppen