SAS vil lese av øyet ditt

Som en av de første i Norden, vurderer nå SAS å biometri for å møte nye sikkerhetskrav.

SAS starter nå arbeidet med å utvikle en ny skandinavisk sikkerhetsløsning. Selskapet vurderer å benytte biometrisk gjennkjenning, for å møte krav fra EU om at flyselskaper skal kunne verifisere identiteten til passasjerer som har sjekket inn bagasje, melder Computerworld.dk.

Iris- avlesning eller fingeravtrykk kan dermed bli aktuelt. RFID-teknologi og andre biometrivarianter er også aktuelle, samt elektronisk signatur på en brikke som fungerer som e-legitimasjon.

Uansett hvilken løsning selskapet måtte velge, vil nok Datatilsynet i Norge, og tilsvarende organisasjoner i våre naboland, ha sitt å si. RFID-løsninger har for eksempel skapt mye debatt i USA, der myndighetene ønsker å integrere slike brikker for kontaktløs avledning i folks pass. En av bekymringene er at informasjonen skal legges ukryptert, og at slike brikker kan avleses av uvedkommende.

- Vi skal finne noe som raskt kan fungere i vårt miljø og infrastruktur, som er skalerbart og kan tilpasses myndighetenes krav. Det er vanskelig å velge teknologi, for det finnes ennå ikke felles standarder, og vi vil passe på å ikke lage vår egen verden. De nye svenske passene har for eksempel biometrisk data, og det samme gjelder mange nasjonale ID-kort. Vi vil helst ha en ”Lego-løsning”, som kan kobles til andres, sier Robert Rydell, som leder project portfolio management i SAS Sverige.

For å bevare kundens integritet, planlegger SAS en løsning uten sentral lagring av kundedata. Kunden skal selv bære med seg alle data på et kort.

- På den måten kan logaritmen for eksempelvis kundens fingeravtrykk lagres på et kort, og ved å sette fingeren på en leser, som sammenligner med logaritmen på kortet, kan identiteten bekreftes, sier Robert Rydell til Computerworld.dk.

En slik kortløsning vil ikke kopiere Lufthansas biometriske innsjekking i Frankfurt, der de samarbeider med Siemens Business Service. Der blir passasjerens fingeravtrykk lest av ved innsjekking, og lagres i en database. Fingeravtrykket skrives ut i strekkodeform, og avleses under boarding av flyet.

Schiphol i Amsterdam prøver å friste reisende til å kjøpe seg et smartkort som inneholder en iris-scanning, for å komme raskt igjennom passkontrollen.

Til toppen