Sats på menneskekroppen - ikke teknologien

Mens kapitaltørke og manglende balanse gjør sine innhogg i dotcom-rekkene, mener noen at det er på tide at selskapene prøver å lære noe av den dotcom-bransjen som faktisk tjener penger.

Uansett hvilket forhold man har til nettsteder i voksenkategorien, er det kanskje på tide at flere aktører på Internett nå prøver å lære av inntektsgenereringen på disse nettstedene. Faktum er at i denne bransjen tjenes penger på Internett, hvilket det ikke gjøres i de aller fleste andre bransjer. Fire av fem slike "voksne" nettsteder tjener, ifølge egne oppgaver, penger på denne virksomheten.

Det mener i hvert fall samarbeidsprosjektet iHollywood Forum, som sist fredag arrangerte en konferanse for å få prøve å lure noen av de mer uskyldige triksene frem fra under benken. iHollywood Forum mente pornobransjen ikke minst måtte ha noe å lære bort om markedsføring, merkevarebygging og distribusjon.

Tilstede var blant annet ledende personer fra selskaper som (Larry) Flynt Publications, Vivid Video, LALoveseat.com og kSEXRadio.com.

Arrangøren selv peker på det de mener er viktige suksessfaktorer for sexbransjen. For det første makter disse tjenestene å håndtere enorme vekstrater i trafikken. For det andre har de lært seg å håndtere kundens behov for diskresjon og for det tredje er bransjen ekstremt konkurranseutsatt, hvilket krever det ytterste i kreativitet fra de involverte.

Hovedkonklusjonen etter seminaret kan imidlertid synes opplagt. Seminaret konkluderte med at man på disse nettstedene ser mennesker og forholder seg til mennesker, hvilket tross alt gir det hele en menneskelig faktor.

Mange andre nettsteder og bransjer legger rett og slett for mye vekt på teknologien, noe som skyver nettopp den menneskelige faktoren i bakgrunnen.

Til toppen