Satser på digitale bøker i alle kanaler

Bare to uker etter at Aschehoug lanserte sine elektroniske bøker, offentliggjør Gyldendal en omfattende strategi som skal ta forlagshuset inn i den digitale fremtiden. De første 100 ebøkene kommer til høsten.

Gyldendal Norsk Forlag skal legge alle sine bøker over i en database som skal gi dem muligheten til å publisere skriftene sine i alle kanaler. Elektroniske bøker er bare starten på en strategi som Gyldendal-direktør Paul Hedlund mener er strengt nødvendig for ethvert forlagshus i år 2000. Stikkordene er Internett, WAP, lommedatamaskin, e-bok og digital publisering.

- Vi arbeider med å tilrettelegge bøkene våre for plattformuavhengig publisering. Det er jo en stor strategisk beslutning å ta, men etter et forprosjekt som har gått hele våren mener vi nå vi har spesifisert de kravene vi trenger for å sette igang, sier han.

Prosjektet har etter det digi.no forstår dreid seg om å utrede løsninger for 'print on demand', publisering på Internett, elektroniske bøker og andre elektroniske medier, samt utredning av nye forretningsmodeller for å gjøre penger på den nye økonomien.

- Dette er vår måte å nærme oss de store omveltningene i forlagsbransjen. Det er klart vi gjerne skulle vært først ute med eboken, men vi gratulerer Aschehoug med deres lansering, sier Hedlund, som mener Aschehougs e-bok-initiativ kanskje har åpnet øynene på en forlagsbransje som er litt treg til å hive seg på utviklingen.

Les:
Aschehoug lanserer elektroniske bøker
Aschehoug går for åpen standard på elektroniske bøker

Prosjektarbeidet har blitt gjennomført med hjelp fra norske STEP Infotek AS, som også har erfaring som rådgivere for andre forlag i inn- og utland. Selskapet satser på den åpne XML-standarden, som mange av aktørene i bransjen stiller seg bak.
Mer om XML:
Steve Ballmer: - XML vil forene alle applikasjoner
Felles bokpubliserer mot web, CD og papir
XML forbedrer Internett
XML blir anbefalt av W3C

- Vi skal strukturere hele katalogen med gamle og nye bøker i XML, slik at våre kunder kan søke i databasen og få levert akkurat det de ønsker. Slik kan man samle ulike elementer i sin egen bok, og på sikt er det tanken at folk skal kunne gå inn og samle sin egen dikt-antologi, forteller Hedlund.


Han mener forlagene må komme på banen nå, fordi kundene vil kreve det. Hedlund sier de eksperimenterer med forskjellige verktøy for skanning og tilrettelegging av elektroniske bøker, men har ingen tvil om at XML er fremtiden for digitalisering av innhold.

I første omgang skal forlaget digitalisere 100 skjønnlitterære bøker, som ikke krever så avansert indeksering og muligheter for søk og interaktivitet som for eksempel fagbøker.

Step Infotek har vært forlagets konsulenter i forprosjektet og ser for seg store muligheter med den nye satsingen.

- Vi har valgt XML ut fra et ønske om en åpen standard, og XML seiler jo opp som akkurat det. Gyldendal skal ha alt sitt materiale i en database, og ut fra tankegangen om å standardisere informasjon på en plattform som er åpen i alle ender mener vi at XML lar dem publisere overalt, fra blindeskrift til Internett, sier daglig leder i Step Infotek, Petter Færevåg.

- Vi anbefaler våre kunder å finne ut hvor skoen trykker mest, hva markedet vil ha, og så kjøre pilotprosjekter ut fra det, sier han til digi.no

Til toppen