Satser på intellektuell kapital

Administrerende direktør Bjørn Petter Ulvær og direktør for strategiske relasjoner Ståle Rooth har fratrådt alle sine formelle posisjoner i Feedback Research & Consulting, og går over til Fred Selnes og rådgivningsselskapet Markup.

Per Kristensen er fungerende direktør i Feedback inntil Michael Tetzschner overtar 15. mars. Kristensen leder to forretningsområder i divisjonen SIFO Research & Consulting, og har et internasjonalt forretningsansvar. Han pendler nå mellom SIFO i Stockholm og Feedback i Oslo. Kristensen har tidligere vært markedsdirektør for Telenor-konsernet og Telenor Privat.

- Jeg er veldig glad for at det er Kristensen som overtar ansvaret så lenge, sier Ulvær til digi.no. Han vil gjerne poengtere at det ikke ligger noe dramatrikk i organisasjonsendringene, men at det er "en naturlig del av prosessen". digi.no har tidligere skrevet om Ulværs kommende overgang til det konkurrerende rådgivningsselskapet Markup (se peker til relatert artikkel i margen til høyre, red. anm.)

Både Ulvær og Rooth har vært sentrale i oppbyggingen av "nye" Feedback, eller Consulting-delen av selskapet, og når de begge har bestemt seg for å gå over til Markup, er det naturlig at de fratrer sine formelle posisjoner i Feedback. Rooth forteller at det har vært arbeidskrevende å løfte selskapet til en tyngre rådgivningsposisjon.

Fred Selnes, som har startet selskapet Markup, har vært i kontakt med Rooth i lengre tid. Rooth sier til digi.no at han vil jobbe med strategisk rådgivning i samspillet mellom organisasjonen og dens marked, og hvordan dette kan sikre en bedrifts fremtidige inntjening og verdiskapning.

Moteord som "intellektuell kapital", "customer scorecard" og "marketing memory" vil bli en del av Rooths nye hverdag. Han legger til at han er fascinert av Selnes' teoretiske tankegods og hans nye konsepter omkring relasjons- og lojalitetsutvikling.

- Analyse-instituttenes største utfordring når de skal drive med rådgivningsvirksomhet i tillegg til markedsundersøkelser, er at de lett blir tillagt et stempel i panna hvor det står "meningsmåler". Dette stempelet gjør det tungt for analyseselskapene å gå videre med rådgivning fordi det er vanskelig å oppnå troverdighet i markedet, sier Rooth.

Reklamebyråene har også den samme utfordringen, mener han. På deres stempel står det "kommunikasjonstiltak". Kjøpere i markedet kan stille seg kritisk til reklamebyråenes og analyseinstituttenes objektivitet når det gjelder rådgivning.

- Jeg tror det vil komme til å skje store bransjeglidninger mellom den tradisjonelle konsulentbransjen, analysebransjen og reklame- og kommunikasjonsbransjen i tiden fremover. Denne bransjeglidningen ønsker jeg å ta aktivt del i utfra et nytt rådgivningsståsted fremfor eksisterende ståsted i analysebransjen, sier Rooth.

Til slutt vil han poengtere at han fortsatt kommer til å samarbeide med både analyse- og konsulentdelen av Feedback i markedet.

Til toppen