Satser på jobbmatching på nett

Svenske Jobline utvider og oppretter nå kontorer i Norge. Jobline vil bli offisielt åpnet i midten av august og tar sikte på å bli Norges og Skandinavias største jobb- og rekrutteringstjeneste på Internett.

Tidligere har også administrerende direktør i Nettavisen, Knut Ivar Skeid, og markedsansvarlig i Jobbguiden, Svein Grande, overfor digi.no erklært at de skal bli "størst i Norge". En fjerde aktør med store ambisjoner er JobShop, et selskap Jobline anser som en større konkurrent enn Nettavisens NettJobb.

- Der Nettjobb kun driver med arbeidsannonsering, er Jobline og JobShop mer som "matchingsplasser" å regne, en møteplass mellom de som vil bytte jobb og de som har jobb å tilby, fremholder daglig leder Katharina Borgenstierna i Jobline overfor digi.no.

- I motsetning til mange andre arbeidsformidlere følger vi opp både arbeidsgiver og arbeidssøker og går aktivt inn for å finne perfekte matchinger, sier Borgenstierna.

På Joblines informasjonsside blir det oppgitt at databasen dels består "av personer som allerede har jobb og venter på et bedre tilbud, og dels av personer som er på vei ut i arbeidslivet for første gang". Tjenesten er åpen for alle, understreker Borgenstierna, men foreløpig utgjør hele 66 prosent av Joblines kandidater folk som allerede er i arbeid.

- Og de resterende 34 prosentene er avsluttende studenter?

- Nei, flere har ganske høy alder så de er neppe studenter alle sammen.

- Så databasen består også dels av arbeidsløse?

- Ja, men sammenliknet med de to førstnevnte gruppene er den prosentmessig andelen helt arbeidsløse meget liten. Arbeidsledigheten er jo minimal i Norge for tiden, men selvfølgelig ønsker vi alle disse velkommen også, understreker Borgenstierna.

Som Jobline-bruker betaler du per tjeneste, og i tillegg kan du abonnere på Jobline i et halvt eller et helt år. Prisen i Norge er ennå ikke fastsatt, men vil nok ligge i nærheten av prisnivået i Sverige, der tjenesten koster 20,000 for et halvt års bruk og 40,000 for et årsabonnement. Et Jobline-abonnement innebærer ikke bare billigere annonser for bedriftene, men også tilgang til en rekke andre tjenester som for eksempel CV-databasen, presiserer Borgenstierna.

Jobline har i dag over 32.000 kandidater. En tredjedel av søkerne oppgir at de er villige til å jobbe i Skandinavia, på tvers av landegrensene, opplyser Joblines daglige leder.

Blant de 350 bedriftene som har tilgang til CV-databasen finner man blant andre Andersen Consulting, Ericsson, Microsoft, Rank Xerox og Telia. Det er i dag 294 ledige stillinger i Jobline.

Joblines fremste konkurrent i Norge, Jobshop, har 22.000 søkere og 1.700 ledige stillinger å skilte med. Daglig leder i ICES (som eier Jobshop), Erik Bakkejord, sier til digi.no at han ser positivt på konkurransen, og gleder seg til å se hva Jobline kan tilby. Han understreker imidlertid at tjenestene etter hans syn ikke er identiske.

- Jobline har større fokus på CV-basen, men et tynnere tilbud når det gjelder annonsering, mener han.

Til toppen