Satser på mobilannonser

Microsoft inngår samarbeid med Verizon og Hyatt.

Microsoft har lenge kjempet hardt for å få kloa i annonsekronene på nett. Nå vil de også ta sin andel av det de mener er et voksende marked for annonsering på mobil.

Sammen med den amerikanske telegiganten Verizon og hotellkjeden Hyatt skal Microsoft nå prøve et helt nytt konsept. I stedet for å vise «passive» annonser slik man gjør på ordinære nettsider, skal de tre samarbeidspartnerne prøve å hale i land salg på direkten.

- Det må innovasjon til på dette området. Rett og slett fordi tradisjonell merkevareannonsering ikke fungerer på mobil, sier Sanford C. Bernstein-analytikeren Jeffrey Lindsay til Bloomberg.com.

Hele ideen kommer fra kona til Charles Johnson, som leder Microsofts avdeling for mobile medier. Hun mente tradisjonelle mobilannonser - via SMS og e-post - fungerer akkurat som søppelpost (spam) og dermed er mer til plage enn nytte for mottakeren. Hun ville i stedet ha en type annonser som for eksempel ga henne rabatt på pizza i det hun kjørte ungene hjem fra skolen. Altså en form for «der og da - når jeg trenger det»-annonser som treffer presist, og som ikke minst gjør det enkelt å utføre kjøpet, betale og motta tjenesten eller varen raskt.

I stedet for Pizza ble det hotellrom. Hyatt-kjeden, som driver rundt 370 hoteller i 44 land, var interessert i å komme kontakt med kundene sine - eller rettere sagt kundenes mobiltelefoner. Nå dukker interaktive annonser for Hyatt opp hos Verizon-abonnenter.

Via annonsene kan du både bestille, sjekke inn og betale for rommet. Annonsene er lokaliseringsbaserte, slik at du bare får opp annonse dersom det er et Hyatt-hotell i nærheten av der du befinner deg.

Microsoft har allerede hatt suksess med Microsoft Tag, en innovativ programvarepakke som finnes både for Apples iPhone, Windows Mobile, Symbian og en rekke andre mobile operativsystemer. Inkludert Blackberry, som selv etter iPhones innhogg i markedet har forblitt USAs mest solgte smarttelefon.

Med Microsoft Tag bruker kameraet i mobilen til å skanne strekkoder. Dermed kan mobilen motta både kuponger, visittkort og til og med spill.

USAs største butikkjede Wal-mart har blant annet brukt systemet for å selge Microsofts «Halo Wars»-spill for Xbox 360. Ved å skanne et grafisk element på skjermen som blir brukt til å spille Xbox-spill (og motta informasjon fra nettet), kunne kundene senere få rabatt på spillet i butikken.

Procter & Gamble (P&G) har brukt Microsoft Tag i markedsføringen av sine personlig pleie-produkter i Europa. Erfaringene har vært så gode at de også vurderer å bruke systeme ti USA.

Til toppen