Satser på nettabonnement i år 2000

Med liten tro på CD-ROM som medium, går Kunnskapsforlaget inn for kontinuerlige oppdateringer av sitt Store Norske leksikon på Internett. Fra 1. januar år 2000 vil all informasjon i det 16 binds store leksikonet være tilgjengelig for kunder med eget abonnement.

Administrerende direktør Harald S. Strømme i Kunnskapsforlaget har i lengre tid prediket CD-ROMens død. Likevel går Strømme, som tidligere jobbet med nye forretningsområder i TV 2, inn for leksikonutgivelser på tvers av mediene: Både bok, CD-ROM og Internett skal utnyttes.

På grunn av bøkenes og CD-ROMens status som lagringsmedier, er det Strømmes kongstanke å lage et leksikonverk som kontinuerlig skal kunne oppdateres fra årtusenskiftet.

- Hvert medium har sine fordeler. En skjerm kan ikke erstatte bokens funksjonalitet, mens Internetts muligheter for kontinuerlig oppdatering og interaktivitet ikke lar seg gjennomføre på papir. Vi tilbyr det redaksjonelle innholdet i en integrert pakkeløsning, slik at flere medieplattformer kan tas i bruk etter behov, sier Strømme til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået NewsWire.

- Vi vil tilby CD-ROM så lenge nettet ikke kan støtte full real-time interaktivitet. For oss blir det en løpende vurdering hvor lenge vi kommer til å beholde CD-ROM i pakken vår, sier Strømme til digi.

Det er Internett han har tro på. En foreløpig utgave av nettleksikonet legges ut for publikum allerede i august i år. Den vil basere seg på ettbindsutgaven av Kunnskapsforlagets leksikon og fungere som markedsføring i to og et halvt år før tjenesten blir stengt på Internett. Da vil kundene måtte betale mellom 50 og 100 kroner måneden for å kunne holde seg oppdatert, ifølge Strømme.

Konseptet bygger på Aschehoug og Gyldendals Store Norske leksikon. De to forlagene eier 50 prosent hver av Kunnskapsforlaget.

Bokverket på 16 bind vil kunne tilbys komplett sammen med CD-ROMen først i begynnelsen av 1999. Denne tredje utgaven av leksikonet representerer en investering på over 100 millioner kroner og er skrevet av mer enn 400 norske fageksperter og 20 redaktører i løpet av fem år. Disse skal holde databasen kontinuerlig oppdatert på nettet.

I tillegg kommer kjøp av rettigheter til multimediepresentasjon på CD-ROMen og utgifter til det danske multimedieselskapet Textware og norske Morten Gjerde som produserer CD-ROMen.

Strømme sier til digi at den nåværende utsalgsprisen på 12-13.000 kroner skal holdes uforandret når den nye leksikonpakken utvides til tre medier.

Til toppen