Satser på nytt med e-postavis

Arne H. Krumsvik har lagt en ny kabal i Dagbladet og utstyrt journaliststaben med multimedieutstyr. Mandag til uken starter en ny æra i avisens relativt lange netthistorie, uavhengig av papir-redaksjonen. Blant nyvinningene er en e-postavis som dumper ned hver dag klokken 15:00.

Eks-kanalsjef i SOL, Arne H. Krumsvik, har hentet inn redaksjonelle krefter både fra Scandinavia Online og Nettavisen for å gi Dagbladet:på nettet en ny giv i høst.

- Vi skal bli bedre for leserne, proklamerer nettredaktør Krumsvik i Dagbladet.

- Det betyr blant annet at vår tjeneste kommer til å være lettere å laste ned enn både VG, Nettavisen og Aftenposten, sier han.

Og kanskje trenger avisen en ny giv. Mens Dagbladet ligger på andre plass på Norsk Gallups oversikt over hvem som leser nettaviser, er oppslagstallene lavere. Avisen kjemper med Aftenposten om bronseplassen, et stykke bak VG og Nettavisen.

Dagbladet ble lansert på nettet for første gang på kvinnedagen, 8. mars, i 1995. Etter det har tjenesten vært oppdatert to ganger, før en fjerde versjon altså blir publisert på mandag, i tråd med blant annet ny logo i den trykte utgaven.

- I internettsammenheng er det ti år siden vi fornyet oss siste gang, sier han med referanse til at et tradisjonelt år regnes i hundeår i kyberrommet.

- Nå skal vi tilføre tjenesten et retro-preg og få etablert en skikkelig identitet på tjenesten. Det innebærer oppdatering fra 07:45 til 22 om kvelden. Dessuten satser vi på å være eksperimentelle, sier Krumsvik som har vært opptatt av å få opp elementer som tidligere har vært gjemt lenger ned i strukturen.

Én av måtene å få fram disse sakene på. er å dele saker dem inn etter tema - som for eksempel krim, litteratur og engelsk fotball. En database ligger i bunn og sørger for sortering etter at journalistene har merket sakene. Men det å være journalist i Dagbladet blir heller ikke helt det samme lenger.

Etter idéer han prøvde å gjennomføre i Scandinavia Online, har Krumsvik gitt de fire multimediejournalistene (hvorav én ikke er på plass ennå) beskjed om at de ikke går noe sted uten den bærbare PC-en, multidiskspilleren, det digitale kameraet og mobiltelefonen. Dessuten skal de ikke bry seg det døyt om journalistene i papirutgaven av avisen.

Han vil fra nå forberede seg på tilpasninger til det som kan bli Dagbladet:på nettet på "a screen near you" som han kaller det. Krumsvik er tilhenger av krysspubliseringsmuligheter og vil ikke utelukke noen form for redaksjonell publisering så lenge mediet har en skjerm. Inkludert i eksperimentene ligger også et tettere samarbeid mellom journalister og webproduksjonsfolk.

- Er du: oppdatert? spør han og viser til at det fra nå også vil være mulig å få sendt et utdrag av dagens saker rett hjem i den elektroniske postkassa klokken 15:00. Eller man kan gå inn på Snakk, pratetjenesten som Krumsvik har kjøpt fra, ja nettopp, SOL, hans gamle arbeidsgiver.

Ellers gjør nettredaktøren et poeng av at RealAudio-teknologien er levert av Telia Internett, mens Telenor Nextel har stått for deler av utviklingen og driftingen av tjenesten.

Spørsmåler er bare om du : leseren : biter på.

Til toppen