Satser på pakker

Postverket vil distribuere varer om bestilles via Internett. I samarbeidet mellom Schibsted Nett og Posten er det god arbeidsfordeling mellom de som lager innholdet på Web-sidene og de som foretar transporten.

Posten vil gjerne være distributør av varer som er resultatet av bestillinger via Internett. - Vi vil være førstevalget når det er snakk om transport, sier forretningsdirektør i Posten, Inger Greve til digi:tele.

Hun begrunner valget av Schibsted Nett fremfor Postens egen innholdsleverandør på Internett med behovet for en rask løsning som gir en rask oppbygging av en elektromisk butikk, for å taskt kunne komme i gang med ulike distribusjonsoppgaver basert på Internett.

- Vi har i tillegg et samarbeid med Interpost som går på konkrete kunder, men Schibsted Nett har lenge jobbet mot markedet, sier hun.

Posten har stor tro på at handelsvanene til folk vil endres etter hvert som Internett-tilknyttning blir mer og mer vanlig hjemmefra. På den elektroniske markedsplassen på Internett vil enkeltpersoner og bedrifter kunne finne varene, velge, bestille, betale og få

levert dem på døren, gjerne fra flere butikker. Via Internett kan en handle mat, klær eller den musikken du trenger og få alt levert på døren bare noen få timer etter at varene er bestilt. Kunden skal slipper å reise til butikken eller til postkontoret for å hente varene.

- Vi bygger ut distribusjonsleddet gradvis i takt med utviklingen, og vil i stor grad basere oss på Postens eksisterende infrastruktur.

Greve sier at samarbeidet betyr at en starter mykt fra nyttår av med planlagt full drift i løpet av året.

Postens motiver for dette samarbeidet er blant annet konkurransen på pakker over 350 gram som ikke omfattes av den nye Postloven.

- Vi ser frem samarbeidet med Postverket, som med sin infrastruktur og tillit i markedet har de beste forutsetninger for

denne type leveringstjenester, sier adm. direktør Erik Hagen i Schibsted Nett AS. - Vår ambisjon er å være den ledende

online markedsplass i Skandinavia. Samarbeidet vil ikke bare øke kjøp og salg via Internett, men også danne grunnlag

for viderutvikling av elektronisk handel i sin alminnelighet, sier Hagen.

Til toppen