BEDRIFTSTEKNOLOGI

Satser på søketeknologi i Second Life

Virtuelle møter er Second Life's store styrke, og den skal bli bedre ved hjelp av søketeknologi.

27. mars 2008 - 08:58

Second Life er en 3D-verden der brukerne kan lage sine egne virtuelle objekter og beholde eierskapet til de. Det virtuelle miljøet har fått enorm oppmerksomhet, spesielt etter at en lang rekke kjente selskaper gikk inn og etablerte virtuelle avdelingskontor.

Second Life er imidlertid preget av å være i en tidlig fase, og har ikke helt klart å innfri alle forventninger. Mange har blant annet klaget på ustabilitet og at den ikke har skalert så godt som forventet i forhold til antall samtidige brukere.

Andre bedrifter har skuffet konstatert at deres virtuelle butikker og kontorer har blitt langt mindre besøkt enn de forventet.

digi.no tok denne uken en prat med Chris Mahoney, forretningsutvikler i Linden Labs, selskapet som har laget Second Life. Han kommer til Norge 3. april for å holde et foredrag om Second Life, 3D-verdener og søketeknologi på Seearch Summit Norway-konferansen.

Mahoney mener at Second Life spesielt og 3D-verdener generelt er på omtrent samme stadie som web var for cirka 10 år siden. Da var det også mange bedrifter som flokket til internett, og som ble skuffet over lave besøkstall. Senere har det imidlertid tatt seg kraftig opp, og det forventer han at 3D og Second Life også vil gjøre.

Hva slags forretningsmodell som vil bli lukrativ i Second Life i fremtiden vet han ikke, men han påpeker at det skjer en rivende utvikling og at de virtuelle innbyggerne kontinuerlig prøver ut nye modeller. Per i dag trekker han frem virtuelle møter som en av de mest lukrative.

I Linden Labs gjennomføres så og si alle møter i Second Life. Fordelen er at brukerne har en tilstedeværelse gjennom sin avatar, samtidig som man bruker taleteknologi for å snakke på samme måte som når man er på en telefonkonferanse.

Chatte-funksjonaliteten brukes stort sett til det Mahoney kaller «subconversations», det vil si stille tilleggssamtaler som går paralelt. Det er ikke helt ulikt hvordan twitter brukes på teknologikonferanser i USA, der tilhørerne kommuniserer med hverandre og kommenterer foredrag mens dde pågår.

- Noe av det beste med virtuelle møter er at det gjør det enkelt å dra frem presentasjonsmateriale, og å demonstrere og videreutvikle 3D-objekter, sier Mahoney, til digi.no

Han ser for seg en fremtid der for eksempel flydesignere kan arrangere møter i Second Life, hvor de viser frem prototyper og redesigner de mens alle sitter i det virtuelle møtet og ser på.

På den norske søkekonferansen, skal Mahoney i hovedsak snakke om to ting. Han skal fortelle litt om hvordan han ser for seg overgangen fra dagens web til en 3D utgave, og han skal fortelle om hvordan søk kan og bør integreres med Second Life og andre 3D-verdener.

Akkurat som på dagens internett, er det en utfordring å finne frem til virtuelle objekter man er ute etter. Bedrifter og andre som ønsker å etablere seg med et hjem eller kontor i Second Life, er ofte ute etter å få tak i et virtuelt objekt som ligner på noe de har sett i det virkelige liv.

Det kan for eksempel løses ved å ta et bilde av objektet, og så la søketeknologi finne et tilsvarende virtuelt objekt.

Mahoney forteller at den finske mobilprodusenten Nokia har et prosjekt der de tester ut muligheten for å ta bilde av for eksempel en stol i den virkelige verden, og så la søketeknologi lete etter en tilsvarende virtuell stol.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra