Satset på sikkerhet, i pluss fra første dag

2001 ble et mareritt for mesteparten av IT-bransjen, men noen klarte å vokse og tjene penger i motbakke. 18 måneder gamle Mnemonic presenterer nå knalltall.

Det er vanskelig å slå følgende tall: Etter en oppstart i juni 2000, altså akkurat da bransjen begynte å bremse, har Mnemonic as levert sorte tall hver måned.

I det mange opplevde som et marerittår, 2001, kan Mnemonic presentere en omsetning på 60 millioner kroner og et resultat før skatt på 7 millioner kroner.

Dette opplyser markedssjef Jørn Tore Hov til digi.no. Hemmeligheten er fokus og valg av riktig område. En rekke tidligere Skrivervik/Merkantildata-folk startet sitt eget selskap, men i stedet for å bli en litt-av-hvert systemintegratør, satset Mnemonic på sikkerhet.


Mnemonic hevder blant annet at de er blitt størst på salget av brannvegger fra markedsleder Check Point.

I etterpåklokskapens lys var nok ikke dette et dumt valg når en har sett den siste tids virusflom og de grufulle terrorangrepene i USA 11. september.

Selskapet går også mot strømmen ved at det ikke eies av profesjonelle investorer - 80 prosent av selskapet eies av de ansatte. Man har også holdt seg unna utenlandsetabeleringer.

- Vi har holdt en edruelig stil, både på investeringer og ansettelser.Vi hadde 17,5 årsverk i 2001 og har i dag bare 22 ansatte. Ved oppstarten kjøpte vi brukte kontormøbler og datautstyr, forteller Hov.

Til toppen